måndag 5 mars 2012

Äntligen är jag igång igen!

Nu var det riktigt länge sedan jag skrev. Varför vet jag inte, jag har bara glömt bort det. Mycket har hänt sedan sist! Pojken är drygt 11 månader och en helt egen liten person med favoritleksaker och egna egenskaper.



Han kan gå riktigt bra nu. Han gillar musik och brukar försöka sjunga med när jag sjunger eller om vi lyssnar på musik. Han har också lärt sig att "klappa" med! Han tycker även om att dansa. Fortfarande s är han en ganska blyg och känslig liten unge. Gråter om någon annan gråter, och är oftast lite avvaktande i början när han just träffat en ny människa.



Favoriten är nog ändå böcker. Vi läser jättemycket tillsammans! Nu på bok-rean passade vi på att köpa två böcker från hans favorit-serie;


Jag tror att han tilltalas av de starka färgerna och att han kan relatera till innehållet, det är ganska basic handling om man säger så...

Jag har börjat läsa en distanskurs om Astrid Lindgren och hennes verk. Det är verkligen jätteskoj, rent nöje! Bara hemtentor och sådant man kan göra i lugn och ro när man själv har tid. Det är verkligen min drömkurs, slukar all litteratur med hull och hår och brukar passa på att skriva lite på de olika uppgifterna när ungen sover på dagen. Funderar starkt på att söka en annan kurs sedan till sommaren...

I helgen åkte jag äntligen upp till Stockholm för lite miljöombyte, avkoppling, kompisumgänge och nya intryck. Det var himla mysigt, tänk att jag inte gjort det innan. Stannade några dagar och bodde hos två olika vänner. Kändes som om vi hade tid att "prata ifatt" allt vi missat de senaste åren sedan vi flyttade ifrån varann. Blev en hel del kultur "light" också. Gick på visning av Stockholms slott (extra skoj att vi gick på den engelska turen för det är alltid kul att se hur människor från andra länder ser på Sverige. Var även på Junibacken, och som Astrid-fan är det ju himmelriket för mig :) Lite väl mycket ungar och hög ljudvolym, men vad kan man vänta sig... Bäst var helt klart Sagotåget , njöt i fulla drag av Astrids berättarröst och de fina miljöerna. Nostalgi! På söndagen var vi på Nordiska museet och kollade in flera utställningar. främst de som handlade om hur man bodde, möblerade, klädde sig och firade högtider från 1400-talet och framåt. jag tycker att sånt är jättemysigt att gå och kika på! På fredagskvällen var vi på Melker Anderssons restaurang SMAK. Kan verkligen rekommenderas! roligt koncept, bra service och RIKTIGT seriöst god och vällagad mat! Prisvärt sett till kvalitén också tycker jag.

Förutom denna så kallade kultur blev det shopping, champagne på Grand, Melodifestival i soffan och promenad för att lära mig hitta i storstan. Det sista gick ju sådär. Kändes sorgligt att lämna A och H och inte veta när vi ska ses nästa gång, om det blir om en månad eller om ett år. Men när jag träffar H nästa gång har hon antagligen en liten bebis, det är konstigt att tänka på!

På tal om bebis, snart blir jag moster! Och Arthur får en kusin! Det är min äldsta syster som snart ska ha barn. Blir mycket spännande att se vad det blir för liten krake!

Nu ska jag läsa ut en bok jag fick av A i julklapp, på villkoret att lille A vill samarbeta genom att leka snällt bredvid mig. Den är riktigt riktigt spännande och bygger på ett verkligt mysterium och rättsfall från 1200-talet. Läs!

4 kommentarer:

  1. Barnet har verkligen gått och blivit en liten personlighet nu. Så jäkla söt och charmig och rolig! Såg du några framsteg på de få dagarna du var iväg? (Förutom balansen då, som han och fadern övat flitigt på, verkar det som.) :)
    Undrar hur han kommer reagera på nya/e kusinen som kommer om några dagar... Spännande!

    Låter som en trevlig weekend i Sthlm. Nordiska museet skulle jag också vilja se nån gång. Och Junibacken såklart!

    /Sis J.

    SvaraRadera
  2. Härligt att läsa ett nytt blogginlägg igen. Som vanligt blir jag glad.
    Jag ser framemot bokcirkelns första möte på torsdag!

    /C

    SvaraRadera
  3. Äntligen :-)

    Hoppas du smittar av dig till din syster J ;-) att börja blogga igen!

    Låter som du hade en riktigt härlig helg. Hoppas det blir av snart att vi kommer ner till er var ju ett tag sedan kan man säga. Hade varit roligt att se lillkillen knata runt, de är så söta när de pinnar på sina små ben :-)

    Visst är det underbart att krypa ner i soffan eller sängen med sina små och få läsa böcker tillsammans. Oftast vill jag välja själv för annars blir det Star wars eller nått nu för tiden och det är inget jag vill läsa :-P

    Kram på dig!
    Catrin

    SvaraRadera
  4. ÅHH välkommen tillbaka i bloggvärlden. Jag har saknat dig!

    SvaraRadera