söndag 2 januari 2011

Julafton 2010.

Dagen innan julafton var det snökaos här i Malmö. Inga bussar kunde frakta hem Knutten från jobbet. Som tur väl var snyltade jag skjuts av kollegans make. Tack!!

Väl hemma i slottet hade familjen samlats. Mamma hade gjort ris a la Malta och griljerat skinka. Vi åt lille-julaftons-supé medan stora flingor föll utanför. Sedan var det dags för rim-kväll, något vi ägnar varje 23 december åt. Mina rim höll helt klart lägst klass. Innan läggdags la vi alla paket under granen och packade en liten säck åt Tomten...

Julafton inleddes med timmar av skottning! (Jag matade mest fåglarna och hejade på de andra.) När vi kommit in igen så dröjde det inte länge till Tomten kom...!


Tomten var beställd två gånger i år eftersom min ena syster skulle åka och jobba på eftermiddagen.

Vi bytte lite paket men det var mest äldsta systern som fick öppna.
När Tomten gått vidare och presenter var upptagna åt vi jullunch. Vi åt bara halva julbordet mitt på dagen, fisk-delen. Jag tycker faktiskt bäst om att göra så, det blir så hopkladdat annars och det är inte så aptitligt. Kolla in alla burkar sill! Både jag och mamma hade lagt in och gjort en hel massa röror. Trots att jag gjort överlägset flest vann mamma, hon gjorde en underbar matjesill med färska örter. Mmmm!!
Och hon gör en slags omelett-rulltårta med stenbits-kräm emellan. Den tjatar jag alltid till mig :)

När D åkt till jobbet såg vi andra på Kalle Anka och åt julgodis. Årets höjdpunkt på julgodisfatet var dajmen tycker jag. Jag tycker att de två sista filmerna på Kalle som de byter ut från år till år var en besvikelse, varför visar de inte gamla ovanliga klassiker istället? Åtminstone en.

Sen väntade vi och väntade vi på Tomten! Denna gång kom tomten i en betydligt längre skepnad och magen var inte lika rund :) Jag tyckte att han flirtade med mig....!
Vi satt i lugn och ro och läste rim och öppnade och kollade på varandras prylar. Här har J fått snygga necessärer av mamma och pappa. Mamma låg i startgroparna för nästa paket...

Vadjag fick tänkte jag visa i ett separat inlägg. Som alltid väldigt generösa gåvor med mycket baktanke och omtanke!

Vi gjorde en paus med julklapparna och åt det små-varma. Smakade gott med skinka, brunkål och allt annat.


Julaftonen fortsked lugnt och behagligt. Sköldpaddorna dåsade framför brasan medan vi andra småpratade och drack glögg. En jättemysig julafton, även om det var synd att D jobbade.

Dagen därpå bar det av genom ett vackert vinterlandskap till Karlskrona. Juldagen skulle ägnas åt jul med A:s familj!

Hilma och Helmer parkerades framför kakelugnarna i vanlig ordning, och vi andra parkerade vid matbordet.

Vi åt ungtupp, och sedan kom faktiskt tomten igen -tredje gången på ett dygn! Vilken bonus att få fira jul två dagar i rad! Senare på kvällen tog vi en gnistrande midvinterpromenad. Snökristallerna glimmade och det sken hemtrevligt i alla fönster. En alltigenom fin jul!

4 kommentarer:

  1. Vilken söt tomte!!!

    Bök

    SvaraRadera
  2. Vilken resumé! Bortsett från att D var tvungen att jobba så tyckte jag det var en lugn och bra jul. Lyckad på alla sätt! All sill var god, särskilt "min" = soltorkade tomater och vitlöks-sill ala Michis. =)
    Det syns vem som kommer från en tattarfamilj på nedersta bilden. Tur vi sprider våra mörka gener vidare.... ;)


    /sis J

    SvaraRadera
  3. Fy fasiken vad snygg tomte som besökte er ;p

    SvaraRadera
  4. Så här i efterhand är jag lite ledsen över att det inte blev mer jul för mig, kommer inte att jobba någon mer julafton om jag kan undvika det.
    Det verkar ju dock som att Knutten firat så att det räcker för mig också!=)

    För er som inte var närvarande, familjens sillbord är fantastiskt! Inte bara mammas sill som Knutten skriver ovan, utan allihopa hade platsat på vilket gourmet-julbord som helst.

    SvaraRadera