måndag 20 december 2010

Kalkonmiddag fjärde advent.

I lördags var det som bekant dags för att fira lite jul. Vi var hos A:s mormor och morfar med hans familj. Ute var det full snöstorm och vi kom knappt iväg med bilen.

Men inne var det ombonat och juligt.

I A:s familj har de som tradition att äta kalkon på juldagen. Den middagen tog vi nu istället, för att det inte ska bli så tjatigt med julmat flera gånger om. Alltså bjöds det på helstekt kalkon med diverse tillbehör.

Det är jättegott med kalkon men det krävs ju att man är några stycken så att man inte ugnssteker 100 kg kött i onödan.

Till efterrätt även den en tradition; marängsuisse!

Jag har alltid föredragit det framför tårta faktiskt. En standard på mina barnkalas :)

Här har ni mig och som ni ser smakade både kalkon och marängsuisse finfint... ;)
Det verkar som om jag tog en extra portion?!
Kvällen var mysig och vi bytte ett par julklappar, resten får vänta till julafton!

Igår la jag in två olika siller, jag mjukstartade lite.

En svartvinbärssill -favorit i repris från förra året, samt en italiensk sill. Sistnämnda ser inte så aptitlig ut men den doftade gott av citron, vitlök och soltorkade tomater. Vi får se om den är här för att stanna...

Till sist klädde vi granen, medan mörkret föll och brasan brann. A ville inte ta in en gran i den nya bilen så han tog den på cykeln. Det gick ju lika bra det!
Den är lite snedvuxen men attans fin och tät!

Jag har känt mig helt färdig de senaste dagarna, särskilt idag. Ska verkligen bli skönt att sova nu. Kanske har jag börjat varva ner inför julledigheten...?

5 kommentarer:

  1. Åh vad fin klänningen är, tur att du köpte den!
    Och granen är grann som tusan, riktigt julig. Det ryms många klappar under den också.
    Sillen med soltorkade tomater låter spännande, som en riktig läcker(sill)bit kan man säga!

    /sis

    SvaraRadera
  2. Den extra portionen behövs!

    Bök

    SvaraRadera
  3. Oj, jag tror du ätit många extraportioner :-).

    SvaraRadera
  4. Jag förstår mig inte på män och bilar.Pappa cyklar också med granen. Själv åker jag runt med skidor, snöskyffel och allt möjligt rat i bilen.

    Ps Fin mage :)

    SvaraRadera
  5. Du är jätte vacker med din mage!
    Hoppas ni får en trevlig jul!
    /Line

    SvaraRadera