lördag 2 april 2011

Tusen gåvor av en present.

Som jag skrivit om innan så tycker jag att det är viktigt med musik för barn och jag tror att det ska börjas i tid! Jag tror på dess sövande egenskaper likväl som dess roande och helande egenskaper. Av sin äldsta moster fick lille Knufsen en jättefin present förra veckan.



CD-skiva medföljer. Perfekt! De få sånger jag inte kan själv lär vi oss snabbt med hjälp av den, och det är bra att ha en skiva att kunna sätta på om man själv är upptagen. Att vara spädbarnsförälder kan vara extremt tröttande och ibland tycker jag att det enda jag gör är att ammar honom (vilket ibland går kanon och ibland botten), byter på honom, försöker få honom att somna eller tröstar honom för hans lilla mage kör. Minst en gång om dagen försöker jag därför göra nåt riktig mysigt tillsammans med honom, något som är fint för oss båda. Då lägger jag mig gärna nyduschad i vår säng med lilla bebisen i pyjamas i famnen. Tänder mysbelysning och sjunger. Knufsen kikar på mig med stora mörka ögon (färg okänd) och lyssnar koncentrerat.




Såna stunder behövs för att tanka energi till nästa lilla batalj! Och det är sååååå mysigt. Vilken bra gåva han fick, som ger oss så många fina stunder. Och förhoppningsvis övar han upp sitt gehör under tiden och lär sig älska musik precis som sin mamma.

Yngre mostern var här från igår kväll tills idag. Oj vad hon gosade med bebisen! Han trivdes som fisken i vattnet i hennes famn och med all uppmärksamhet. Nu ska jag ta en dusch och sedan ska jag äta Budapest-bakelse som jag fick av min käre make. Att amma suger värre än sjön ska ni veta...!

4 kommentarer:

  1. Så söt den lille sötnosen är!! Fortfarande väldigt lik mamsen!

    Lova att ni sätter på Melodifestivalen DVD:sen mellan varven. Det är den enda sanna rena musiken. Kör främst klassikerna. Det finns ju en anledning varför vi "glömde" dvd:sen sist. Den lille måste ju komma på rätt spår från början...

    SvaraRadera
  2. Vilken fin bok!! Jag kan också sjunga med honom. Kommer ta min moster-roll på högsta allvar!

    /Sis

    SvaraRadera
  3. Barn är en väldigt fin gåva, man lär sig mycket av dem.
    Att amma är tufft i början, men det blir bättre, bröstmjök är bäst för bebis. Dock förstår jag att många inte vill eller kan pga det inte fungerar. Jag var i stort sett ensam med att amma i min föräldragrupp.

    Musik är kul, ännu roligare är det när dom dansa med om ni spela lite låtar med fart i vill säga ;)
    / Line

    SvaraRadera
  4. Vi hade alltid en massa band med sånger när vi var små som vi vevade om och om igen. Ni kommer fömodligen vara sååå trötta på den där cd-skivan om ett par år! =)

    SvaraRadera