fredag 12 augusti 2011

Krakel Spektakel!

Förr publicerade jag ofta bild och text på mina gastronomiska mästerverk. här på bloggen. Det har varit ett litet uppehåll på det planet sen bebisen kom men nu är han så självständig att det återigen finns tid och ork att testa ny mat. Jag har verkligen tröttnat på alla trista maträtter jag lagat de senaste månaderna, bara för att det skulle gå snabbt.

Jag prövade ett recept från senaste Allt om mat.



Det blev lax med indiska kryddor, mangosalsa och myntasås. Det var smaskigt! Indisk mat är poppis här hemma, fast vi lagar det sällan. Särskilt myntasås är uppfriskande till stark och kryddig mat. Sen prövade vi något annat, från en kokbok:



Kyckling fylld med persilja och vitlök med sallad på getost, spenat och päron till. Gjorde även lite "smulor" av pumpafrön, sesamfrö, koriander, spiskummin och salt som jag sedan rostade snabbt. Passade med något knaprigt till salladen och det var gott att det bröt av lite.

En annan som tar gastronomiska stormsteg nu för tiden är Pryttel-bebisen. Han har nu prövat nötkött i en vecka i lite olika kombinationer, bäst var nog biff Stroganoff. Allt går ner med glatt humör och stort gapande. I dag kokte jag fisk för första gången. I början verkade han reagera lite, antagligen på citronen och dillen som jag blandat i och mixat ihop, men efter två tuggor smaskades det friskt.



För övrigt är han lite jobbig just nu. Vi tror att han är inne i någon utvecklingsfas... plötsligt börjar han storgråta bara sådär, och det går ofta på en sekund från gapskratt till storgråt. För det mesta har vi ingen aning om varför, det kan komma mitt i en sång/ramsa eller när han ligger och leker i gymmet. Överhuvudtaget verkar han liksom känsligare, väldigt snar på att gnälla och fälla tårar, bara man lägger ner honom i vagnen eller lyfter upp honom eller någon annan odramatisk förändring. Jag antar att det är en fas som han får kämpa sig igenom.... Han sover rätt kasst också, vaknar av att han gråter och vill gå upp 5 varje morgon plötsligt. Antagligen drömmer han mardrömmar, stackarn,

Böcker är dock fortfarande en källa till glädje! Detta är en favorit:



Det är en illustrerad version av "Och nu så vill jag sjunga..." med fina färgglada bilder. Jag både läser och sjunger den för honom. Meningarna är korta och bra.

En annan, mer otippad favorit, är denna:



Ganska mycket text (för en så liten bebis) och mest samma färger, men av någon anledning tittar han storögt på dessa bilder och slappnar av mysigt i knät när man läser den. jag tror att han snart börjar känna igen lite av hur det låter är man läser den och det gillar han nog ännu mer. Och hans mamma ÄLSKAR Krakel S, så gärna för mig :)

Ny gråter lille A där nere igen, ska gå ner och hjälpa hans pappa att göra lite mat, man vet aldrig vad det är som spökar...




5 kommentarer:

  1. Laxen kan verkligen rekommenderas!!!

    Bök

    SvaraRadera
  2. När jag kommer ner nästa helg ska jag minsann ramsa med ungen! Börjar han gapa så drar jag honom i svansen!

    /SiS

    SvaraRadera
  3. Jag håller fullständigt med om att Krakel Spektakel är fantastiskt bra! Hans roliga verser, sånger och historier kan jag fortfarande ordagrant som ett rinnade vatten. Smart och söt kille det där!

    SvaraRadera
  4. Alltså - här snackar vi mat! Och underbara smaksensationer! Och förmågan att kunna lägga upp snyggt! Och en sallad (lime och gurka) som ser 1000 gånger godare ut än den bild vi båda har på näthinnan... :-)
    Hoppas allt är bra med dig och de dina - det ser ut som om allt är på topp och att livet verkligen leker...
    Vi hörs och ses
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag läste ditt inlägg när du precis hade skrivit det, men nu när jag kollade igen så ser jag att lilla A har bamsepyjamasen på sig <3, vilken tur att den passade! Kram

    SvaraRadera