söndag 7 augusti 2011

Sommarlektyr.

I förrgår var det dags för utflykt igen. Bilen gick mot sydkusten. Efter ett snabbt stopp i Trelleborg där jag handlade fyra skivor på 3 minuter (!) så körde vi vidare längst kusten. Snart glittrade vattnet på vår högra sida och min badtarm sög riktigt ordentligt. Lång vit sandstrand, blå himmel, mysiga vågor och så det bästa; nästan helt öde!



Jag avskyr att trängas på stranden, då stannar jag hellre hemma i trädgården och svettas. Det är hemskt att ligga bredvid andra halvnakna människor som man får le lite ursäktande mot så fort man rör sig i sanden eller råkar skvätta vatten. Vi hade med oss lunch och satt och njöt av havet och lugnet i flera timmar. Givetvis badade jag flertalet gånger! Ljuvligt skönt men läskigt strömt...! Pryttel badade benen och hans far badade ingenting, som vanligt.




Efter att vi läst, ätit, sovit middag (bebisen) och flutit på vågorna så körde vi till Beddingestrand och åt glass. Sydkusten är också jättfin och innehåller små pittoreska fiskebyar som ligger vid det skummande havet. Jag gillar tempot på landet.


Senaste månaden har jag kommit igång med läsning igen. Ett tag trodde jag aldrig att jag skulle öppna en bok igen...! Nu finns det plötsligt en massa tid igen. Jag läser både bra och dåliga böcker, såklart, för man vet ju aldrig innan vad man kommer att tycka...





Denna bok funderar jag på att börja på när det är dags att välja ny bok. Jag uppskattar Keyes humor med allvarliga undertoner. Hon får fram sina budskap på ett roligt sätt men visst fins det djup under den dråpliga ytan. Eller så blir det denna...



Som jag nämnt innan är jag ett STORT fan av Waters. Ändå har jag ännu inte läst hennes nya som ska utspela sig på femtiotalet i en herrgård och ha övernaturliga inslag. Kan det blir bättre?! Den boken hade passat vädret nu... Äldsta systern läser den just nu, så jag kanske inväntar recension först :)

Här kommer en bok som jag vill tipsa om. Den har debatterats mycket i pressen i Usa men även i Sverige.



Kort och gott handlar den om varför asiat-amerikanska barn är mer framgångsrika i skolan och på att spela instrument, än amerikanska. Vad gör västländernas föräldrar för "fel"? Och till vilket pris kan man egentligen pressa sitt barn? Oavsett om du är förälder så rekommenderar jag denna intressanta men ändå lättsamma bok. Dn handlar om kulturkrockar, motivation och mål, regler och skyldigheter, filosofi och psykologi och riktigt mycket om hur det är att vara en Suzuki-förälder och ett Suzuki-barn. LÄS för insikter!

Just nu drömmer jag mig dock bort i denna:



För vilken gång i ordningen? Jag vet inte! Men den andra boken i serien (vilket detta är) sår fröet till det som sedan ska bli hela konspirationen / knäcknöten i Harry Potter-serien. Om jag hade anat det från början hade jag nog läst den med lite mer koncentration och tanke...

Avslutade nyss nummer ett, förresten.



Så mycket jag glömt! Vem kommer t.ex. i håg att Dumbledores hår sken som silver i mörkret? Jag trodde bara att det var gubb-vitt :) Och vad kul det är att läsa denna första bok med "facit i hand", nu.

Och så ett exempel på att jag kanske är lite dum i huvudet.



Nej, jag är ledsen, jag förstår inte grejen. Jag VET att detta var en av förra årets mest omtalade böcker, att den har fått priser och att varenda recensent hyllade den. Men näe, jag gillade den inte. Jag förstod inte andemeningen, språket var irriterande och huvudpersonen så himla osympatisk. Det kan vara jag som är för trög eller så tycker man bara olika. Så det så.

5 kommentarer:

  1. Bra ändå att folk inte verkar veta att det finns medelhavsstränder runt kröken här nere i söder.... då hade de väl varit hot stuff kan jag gissa.
    Nu har jag också kommit in i en läs-flow igen, efter ett break på typ 6 månader. Adlibris-paket väntar som bekant i veckan. Ska bli spännande! Vet inte om jag skulle ge mig i kast med att läsa om HP-böckerna igen... Kanske i framtiden men nu känns det inte lockande även om de är hu bra som helst. Tur jag fick in dig o Ella på HP-spåret. Varsågod! ;)

    /SIS

    SvaraRadera
  2. Bra med boktips. Kanske jag får läsa HP igen?

    Bök

    SvaraRadera
  3. Den boken med Keyes var inte jättebra, däremot hennes senaste, tror den heter "Oväntat besök på Star Street" var superbra! Läste den på Santorini :)

    SvaraRadera
  4. Jag läser nästan ALDRIG böcker... Men Keyes böckerna är riktigt bra!! Har inte läst den men vattenmelonen och sushi för nybörjare ska jag läsa om någon gång!

    Fina bilder på stora A och lilla A!! Mysigt ni verkar ha på er gemensamma semester!!

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar dag ni verkar ha haft. Själv har jag inte badat ännu i år, men kanske idag. Med betoning på kanske. Får se hur vädret är i eftermiddag :)

    SvaraRadera