lördag 14 augusti 2010

Tillbaka till barndomen under semestern.

Knutten vad gör du? Har du semester? Jaaa!! Jag gör absolut ingenting! Men nu ska jag visa vad jag köpte i London.

En uggla, skala 1:1. Bodde på Naturhistoriska muséet innan den flyttade hem till mig.


Det är en snöuggla, en sån som Harry Potter har. Utmärkt ugglesort men något argsint.


Jag köpte mängder av te på Fortnum and Mason men det blir bara bild på en.


Bilden är tyvärr lite mörk men burken väldigt vacker!

På brittiska öarna har de väldigt fina barnböcker. De marknadsför klassiker på ett helt annat sätt och utbudet högkvalitativa barn- och ungdomsböcker är stort. Jag köper minst en fin bok varje gång jag är över. Denna gången blev det av en favoritförfattare!

Sagor av Beatrix Potter. Vilka bilder! Hon målar djur som om de vore människor vid förra sekelskiftet. Vackra idylliska omivningar och småputslustiga historier i bildern. Det finns en film som handlar om Beatrix liv. Om ni inte har sett den, gör det! Den är såååå fin!

Därför, kunde jag ju inte motstå...

En teburk och en kopp med Kalle Kanin! Se så söta kaninungar. Jag blir glad av att äga den som den materialist jag är.

Annars har jag helt enkelt bara en helt underbart skön semester där jag gör så lite som möjligt. Till exempel spelar spel.

Minns ni denna klassikern? A fick den av mamma och pappa för ett par jular sen och sköna minnen kom tillbaka. Lagom utmanande ;)

Vädret har varit rätt ruggigt. A åkte och skrev teoriprovet för jägarexamen häromdagen. Han klarade det, som den enda i klassen!! Duktiga han!! När han kom hem hade jag kokt risgrynsgröt.

Varför gör jag inte det oftare? Jag äter sirap på min gröt. A tycker att det är helkonstigt och kommenterar det varje gång. I min barndom åt vi kanel och mjölk till eller möjligtvis hemkokt jordgubbssylt. Hos bästisen C åt man dock sirap och de introducerade mig i denna söta vana, sedan dess är jag fast! Jag frågade henne häromdagen om hon fortfarande åt sirap till gröten och det gjorde hon. Hennes barn också! Pass it forward...

Som ni kanske vet så är jag ett stort fan av inte bara barnspel, leksaker, barnböcker och barnmat utan även av...
Bamse! Jag älskar de äventyren! Och bilderna är mysiga och roligt tecknade. Vilken nostalgi att titta på gamla utsidor och bläddra bland alla berättelser. Sånt jag aldrig har tid med annars.

Nu regnar det igen, öser ner. Det åskar rejält. Nyss kom en knall så kraftig att jag skrek rakt ut (jag är vanligtvis inte rädd för åska alls) och jag såg att blixten slog ner i ett höghus ganska nära oss. Jag har tänt lite ljus och har Hilma på magen medan jag skriver. Oväder stör mig inte. Men nu hör jag brandbilar...

3 kommentarer:

  1. Borde det inte komma en och annan bild på de nymålade fönstrena och dörren?
    Jag kommer ihåg att vi brukade kolla på den där filmen där det var Beatrix Potter-djur som dansade balett i jättefina miljöer och kläder. Var det på juldagen den visades? Undrar om den visas fortfarande?
    Sirap på gröt har jag aldrig provat, men har hört talas om fenomenet. En sockerbomb blire!

    /Sis

    SvaraRadera
  2. Man kanske borde testa, själv äter jag sirap på havregrynsgröt men på risgrynsgröt är det alltid jordgubbssylt. Men jag ska testa med sirap nästa gång så får vi se om jag också blir fast ;)

    SvaraRadera
  3. Sirap på gröt är fint, vi fick alltid välja hemma, kanel eller sirap, jag tog oftast sirap om jag inte minns fel ;) Sugen jag blev på det nu!

    SvaraRadera