lördag 7 augusti 2010

London

Hemskt vad tid Knutten tar på sig för att uppdatera. Men nu är jag hemma från vår resa. Var har jag varit?

Just det, i London! VARNING! Eftersom jag åkte med min syster och inte med proffsfotografen så får ni nöja er med mina extremt kassa bilder i detta resereportage.

Jag hade varit i London innan men det hade inte J. Detta betydde dock inte att jag guidade henne. Lokalsinne avsaknar jag helt, tror nästan att det är en störning hos mig. Vi guidade första dagen varandra genom Westminster Abbey, Big Ben (se ovan), Houses of parliament samt The Royal Mall.

Här bor Charles, och av flaggan att döma var han hemma!
Här bor Drottningen. Hon var också hemma! Hyfsad elräkning kan jag tro.

Sen skulle vi köpa biljetter till en musikal. Just när vi betalat och ska få biljetterna så dyker en civilpolis upp med en sån där plåtstjärna och ett id i plånboken!! Det visade sig att biljettförsäljaren var en skojare som de hade span på. Sen kom även en Bobby och förhörde mig och J med hjälp av ett pyttelitet förhörsblock som man ofta ser i Poirot-avsnitten. Oerhört rafflande alltihop. Så går det när folk från landet ska ut i världen.

Vi gjorde sedan ett nytt försök och köpte då legitima biljetter till Avenue Q. Lokalen var fantastiskt söt och vacker och nyligen restaurerad.

Musikalen var väldigt rolig och trallvänlig, många gånger flabbade jag rakt ut trots att min humor kan vara ganska svårflirtad vanligtvis.

Naturligtvis besökte vi Trafalgar Square. National Gallery och National Portrait Gallery låg båda där så vi spenderade flera timmar i krokarna.

I Portrait G såg vi porträtt av Brontë-systrarna och av stora Tudor-kunligheter, bl.a. Drottningen Elisabeths kröningsporträtt vilket var mycket mäktigt. I National G såg vi verk av Renoir, Monet, Degas, Picasso, van Gogh och naturligtvis engelska målare som Turner och Constable.

En timme lades på att åka till den bästa affären i världen; Fortnum and Mason!!

En ca 300 år gammal affär som säljer läckerheter. Te-avdelningen är ju den jag fastnar på. Teet är smakrikt och drygt och en dröm för te-fatanster. Goda sylter och marmelader har de också i överflöd. Ja, jag shoppade mycket.

Maten i England är ju annars en historia för sig men denna gången hade vi tur!

Hotellet gjorde en mycket mysig och generös frukost till oss med både varm engelsk mat, frukt och toast, marmelad och te.

Man specialbeställde allt som man ville ha dagen innan och fick det serverat där och när man önskade.

Vi var även på en typisk engelsk pub ett par gånger och åt deras kyckling. Fräscht och gott.

Oftast gick vi dock till Mark and Spencer och köpte picnic-mat, de har verkligen bra grejer och det är praktiskt med matsäck så man bara kan äta direkt man känner för det.


Vi köpte små sallader, marienad kyckling, grönsaker med mozarella, räkor, vindolmar och lite av varje. Så maten var inte så traumatisk som den brukar vara i England ;)

Huvudattraktionen för både mig och J var Towern, ett slott som använts som både bostad til kungligheter och fängelse. Och ni kan tro att där har avrättats folk, viktiga människor. Jag och mina systrar är lite fixerade vid Towern (jag har varit där förr) på grund av ett mycket smalt och torrt intresse vi har för Tudor-eran.

Där förvaras även kronjuvelerna.

Rätt lång kö men det gick snabbt. Man kan knappt tro att det är riktiga prylar där inne, handflatestora rubiner och smaragder och diamanter som nästan bländar en. (En dum amerikan bakom oss hävdade bestämt att allt bara var atrapper. Amerikaner förnekar sig aldrig i sin dumhet.)

Här står jag framför ett torn som de två småprinsarna blev inlåsta och dödade i enligt boken jag nyligen läste.

It is still a mystery. 4 timmar tillbringade vi inne på området sen stängde de.

Vi gick längst upp i St Pauls Cathedral. Jag var förbi av trötthet och höjdrädsla i början men efter ett tag kunde jag knuta av de 85 metrarna och 360-graders-utsikten över staden.

Kyrkan var naturligtvis väldigt mäktig den också, mosaikbilderna i kupolen var overkligt bra.

En tur på Themsen hanns också med. Vi åkte i 45 minuter och kollade in allt från sjösidan.

Tyvärr satt en skrikig italiensk familj bakom oss och överröstade den intressanta informationen guiden delgav oss. De var bara tre stycken men de lät som 300. Italienare skriker i alla turiststäder var man än går, att prata i naturlig samtalston verkar inte existera för dem. Och språket är frukatnsvärt fult.

En grej vi gjorde mycket är att åka tunnelbana!

De olika linjerna och hållplatserna förbinds på ett mycket snillrikt sätt. Smidigt och inte alls svårt ens för lantlollor.

Sista dagen åkte vi till Naturhistoriska muséet!

J är lite lik denna dront, tycker ni inte?

I taket hängde det ett dinsosaurieskelett precis som det alltid gör på museum i filmer.

Muséet var SÅ välgjort och proffsigt! Det var hur stort som helst och vi gick vilse hela tiden.

Vi var även på en spökrunda för vuxna en av dagarna. De samarbetade med vaxmuséet så dockorna och inredningen var otroligt skickligt gjorde och mycket realistiska. Vi skrek!! Men det är skönt att bli rädd. Där fanns levande spöken också som smög efter en och skrämdes. Brr...

Sen flög vi hem, ömma i tassarna och med väskorna fyllda av te, historiska böcker och Beatrix Potter-prylar. Vi åkte till Karlskrona och efter några dar kom A dit, han hade varit i Spanien. I söndags åkte jag och A hem till Skåne igen. Mamma och pappa kom ner ett par dagar och hjälpte oss att måla samtliga vår spröjsfönster på utsidan, samt dörren. Det blev så snyggt!! Visar er en annan dag.

6 kommentarer:

  1. Äntligen uppdatering av Knuttebloggen :) Vad söta ni är och vilken härlig resa det måste ha varit.
    Bisous från Killen

    SvaraRadera
  2. Finfina bilder och mycket välskrivet som vanligt!

    Jag vill oxå åka dit!

    Bök

    SvaraRadera
  3. Du är definitivt bättre på att sammanfatta kort än vad jag är, som behövde 4 inlägg innan jag var klar. Du har fått med allt!
    Och jag vill åka dit igen. Gärna snart. Kanske ta en musikal igen, vi vet ju hur man gör nu. =)
    Jag är sjukt lik en dront. Jag har aldrig tänkt på det innan. Är det bra eller dåligt?
    Har du börjat läsa nån av böckerna än?
    /Sis.

    SvaraRadera
  4. Nu har jag lyssnat PÅ och läst reseskildringar från London x 3, så nu känns det som jag varit med på resan, vad trevligt vi hade det!!!! Jag åker gärna dit igen.

    SvaraRadera
  5. Ni verkar ha haft en innehållsrik och trevlig semester. Ni är lika söta båda två :-) kan ni vara syskon tro??? :-P

    Cat

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig reseskildring och fina bilder. Trots att jag inte är någon större fan av England (till skillnad mot dig) så blev jag sugen på London nu efter att läst om allt skoj ni hittat på :)

    SvaraRadera