torsdag 9 juni 2011

Favorit-överraskning

För ett par månader sedan fyllde min vän C år. Jag gav henne - i sann Oprah-anda -två av mina favoritsaker; två saker som jag ville att hon skulle uppleva som jag själv älskade. Det var dels en hudkräm från Crabtree and Evelyn och dels en cd-skiva, innehållandes en av mina favoritkonserter av Beethoven. Nu fyllde ju jag år för ett par veckor sedan och således fick jag en present av C igår när vi sågs -en av hennes favoriter! Uppmärksam som hon är hade hon, i en av våra långa konversationer om böcker, uppfattat att jag aldrig läst Kulla-Gulla-böckerna men dock hört ett radioprogram om Kulla-Gulla som förebild för flickor (bloggade även om detta program för ett tag sedan). Därmed var hennes present till mig fastställd;




Och inte en bok, utan hela serien! Se nu rysligt mycket fram emot att få stifta bekantskap med Kulla-Gulla och leva mig in i hennes värld och hennes öde. Jag älskar ju präktiga ungdomsböcker (eftersom jag kan identifiera mig med huvudpersonerna troligtvis) och det ska bli spännande att stänga denna lucka i min allmänbildning. Vi kom överens om att vi alltid ska ge varandra favorit-saker, som en inblick i den andras liv och tankar. Och jag vill gärna dela med mig av det bästa jag har till C!

Idag är det äntligen lite kyla i luften. Jag blir galen av hetta! Särskilt denna fuktiga, klibbiga hetta som varit på sistone. Bebisen gillar inte alls sånt väder han heller. Han blir pipig och gnällig. Han har fått ta fram sin sommar-pyjamas för att kunna få en blund i de små ögonen!



Ett tränat Bamse-öga kan skymta både Jansson och Nina Kanin i mönstret.
Idag finns det krisp och fräschör i luften, efter gårdagens åskoväder. Jag har städat huset och nu vädret igenom alla rum. Underbart när doften av rengöringsmedel blandas med frisk luft utifrån.

Bebisen bara sover och sover idag. Antagligen växer han jättemycket just nu. Jag blir inte klok på detta med storlekar. Inte vet jag hur lång han är men säkert runt 62 cm. Dock sitter kläder i stlk 56 helt perfekt... Vi har köpt en liten sommargarderob till honom nu när vi upptäckte att han inte gillar att vara för varm. Denna lilla dress var ursöt tycker jag!



Vi har även köpt en "riktig" liten sjömanskostym till hans dop (festen alltså, inte i kyrkan). Frågan är dock om den inte kommer att vara för liten då...

Nu ska jag försöka väcka bebisen och sjunga lite med honom, det brukar han gilla!

5 kommentarer:

  1. Lille knufselufse till o vara attans söter! Men nu får ni sluta göda honom med daggmask, håll er till nyckelpigor så han kommer i dop-stassen! (Och så gudmödrarna orkar bära...)

    Jag tror jag har läst en KullaGulla-bok... eller? Visst har jag det?

    /Sis J.

    SvaraRadera
  2. Åhh jag älskade Kulla-Gulla böckerna! Gick som i en bubbla i några veckor i femman. Du kommer också älska dem! Lilla A är så söt i sina outfits. Tänk dig vår 9 kg:s guldklimp som döptes, där fick faddrarna turas om att hålla! När ska han döpas?
    /Marie

    SvaraRadera
  3. Jag blev så glad att du gillade böckerna! Det var en bra idé vi kom på tycker jag. Hoppas att du får en rolig upplevelse. Lilla A är bedårande i sjömanskostymen, lika bra smak som stora A. /C

    SvaraRadera
  4. KullaGullaböckerna läste jag också under min lågstadietid, de är ganska många! Lånade dem av min vän Thérèse som hade allihopa. Fanns även som tv-serie, kanske värt för ett fan att leta upp?
    Arthur har bra smak, han måste brås på sin far... ;)<3

    SvaraRadera
  5. Vilken kille ni har! Söt som socker :)

    SvaraRadera