söndag 5 juni 2011

Högsommar i försommar.

Dagarna flyger iväg som vanligt och nu är det högsommarvärme. Ganska jobbigt tycker jag, jag tycker att 20 grader är lagom.

Förra helgen var vi ute i behagligt väder och jobbade i trädgården. Nu när jag kan ha BabyBjörnen på magen blir det en hel del gjort igen, äntligen. Trots att bebisen väger 5500 gram nu så känns det inte särskilt tungt. Och han trivs i den!



Tror jag det, får skumpa runt och kolla läget och lukta på mamsen! :)

A blev advokat för ett par veckor sedan och fick då ett Magnolia-träd av sin mormor och morfar.



Denna sort ska tydligen, i motsats till andra Magnolia-sorter, blomma juni-augusti. Vi får väl se nästa år!

För några veckor sedan köpte vi några kryddplantor och VAD de har vuxit sedan dess!! Det fullkomligt väller över på alla håll och kanter.



Citrontimjan, dragon och oregano. Lilla trädet är en rosmarin. Sött va? Lite krokig stam men det var ganska fint tycker jag. Dragon brukar jag ha svårt att lyckas med så vi får se hur det går i år.

Vi köpte även en squash-planta...



DEN måste ju vara magisk på nåt sätt, vi kan se på kvällen hur den vuxit under dagen! Denna bild är några dagar gammal och nu finns det stora fina gula blommor på också. Är osäker på om det är så lyckat att odla squash i (stor!) kruka men det lär vi ju märka.

En av sommarens finaste blomma är enligt mig...



Daggkåpa! Andra tycker att den är trist och lite som ogräs medan jag fullkomligt älskar den. Och dropparna lägger sig som silver på den intensiv-gröna färgen. Vackert!

Med sommaren så kommer ju grillningen också. I går kväll grillade vi entrecote. Den gör sig bäst utan en massa konstigheter. Salt, peppar, odressad sallad, nypotatis och en mild örtsås är allt som behövs.



A är jättedukig på att grilla, köttet kommer verkligen till sin rätt. Han är lite som Fredde i solsidan med sitt grillande...

Denna långhelg har vi haft gäster i princip varje dag. Vi har liksom "Legat back" på att bjuda tillbaka så länge nu att vi tog oss i kragen. Man isolerar sig ju lite när man får ett spädbarn. Alla nya rutiner som ska funka, A jobbar väldigt långa dagar och veckorna bara springer iväg. När min kollega med hustru var här gjorde vi en riktigt enkel med god sommartårta.



Maräng, så mycket godare än sockerkaksbotten! Vi kör en favorit repris om en timme när det kommer fikagäster :)

En annan enkel rätt som vi åt när jag var yngre hemma och som jag nu kom på att göra är avokadosoppa. Se bara till att inte smaksätta den för mycket för då försvinner ju avokadon.



Jag smakdatte huvudsakligen med citron, friskt och gott. Toppas med räkor och lite cf. Mums!

Och hur går det nu med lille JohnJohn då? Jodå, han gör sina framsteg. Just nu övar han mycket på att "prata". "Trollmål", kallar vi det. Man förstår ju inte ett ord men han tittar intensivt på oss och babblar på och ibland skrattar han till eller väntar på att man ska "svara".



Framförallt tycker jag att han lagt sig till med fler konsonanter på sistone.

Denna bild är tagen när vi var i Karlskrona, på apan och hans morfar.



De matchar ju varann i sina kläder, vad snyggt!

Och här sitter han på axeln som en riktig liten apa, på yngre mosterns axel för att vara exakt.



Han är riktigt sällskapssjuk och vill gärna vara med där det händer grejer och där det finns mycket att titta på. Huvudsakligen vill han dock kramas och kela. Gärna för oss :)

Nu väntar sommarsolen på oss, jag ska bära ut paddorna till deras hagar. Vilket paradis för dem! Äter ogräs och mattes rosor hela dagen :)

4 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska bilder på er lille krabat. Kul att han redan börjat prata dessutom, "bebisprat" är troligtvis det charmigaste "språk" som finns :)

    SvaraRadera
  2. Magnolia-träd är det tjusigaste trädet som finns! Dvs när det blommar...
    Ska nog plantera mig ett magnolia-träd på balkongen. :-)

    Hoppas paddisarna är lika nöjda med sin utegång som mina hästar. Jag existerar inte längre för pållarna. De har fått för sig att de är "vildhästar" som inte behöver någon mänsklig omsorg alls. Men ack så fel de har... Hihi!

    SvaraRadera
  3. Ja magnolia är ett SÅ vackert träd, men det hinner ju knappt börja blomma innan det är överblommat. Perfekt att de lyckats fixa ett som blommar så länge som det ni fick! Och jag håller med om daggkåpan, den är väldigt dekorativ.

    Maila gärna receptet på avokadosoppan danke!!

    /SiS J.

    SvaraRadera
  4. Mmm advokadosoppa, det lät nice!

    SvaraRadera