tisdag 26 juli 2011

Svaneholm slott och Harry Potter.

Under våren och sommaren har jag och A diskuterat fram och tillbaka angående semester. Det har varit många turer, att resa med spädbarn är vi ju inte vana vid. Och är det ens bra för småbebisar att ge dem så mycket intryck? Eller gör vi det krångligare än vad det är? Nåväl, diskussionen landade i att resa ska vi göra tidigast i höst. Fram tills dess ska vi fokusera på dagsutflykter, träffa vänner och göra mysiga saker i de närmaste socknarna. Känns skönt, det finns så mycket som vi många gånger planerat att hinna göra men som aldrig blivit av.

För några dagar sedan var min syster så gullig och ställde upp som barnvakt på sin lediga dag. Jag och maken cyklade in till stan och åt middag på restaurang Siesta. När jag fick in min mat såg det ut så här...



och när jag vikit upp paketet så såg det ut så här!



I tuben fanns lite saffrans-aioli. Jag kan med gott samvete säga att detta var den godaste middagen jag ätit på månader!! Fisken var så mör och krämig, grönsakerna var inte överstekta och där var rikligt med smör och framför allt örter. Jag kan varmt rekommendera Siesta! Sedan gick vi och såg Harry Potter. Oj vad bra den var! Men jag blev trött i skallen av 3d-bilden...

Ja, vädret har gått i samma tema som innan.



Men det spelar inte så stor roll!

En kväll kom vår kompis från studietiden (nu låter jag ju gammal!!) hit och hälsade på. Jag och Annfi var riktiga parhästar när vi läste till jurist i Lund, sen flyttade hon tyvärr till Hufvudstaaaaden. I alla fall hade vi en väldigt mysig kväll tillsammans.



Jag lagade en gammal klassiker, nämligen kalvfärsbiffar med gräddsås och rårörda lingon. Som en litn hyllning till farmor gjorde jag även hennes ättiksgurka med persilja.



Svensk sommar så det visslar om det, sitta och äta husmanskost ute i trädgården!

När Skrutte föddes skickade Annfi en liten dress till honom. Då tyckte jag att den var sååå stor men nu har han redan vuxit i den.



Vi satte ute till elva och pratade och hade det så gemytligt. Vi hade ju en del att snacka igen! A kom ut med filtar till oss och fyllde på med hett te.



Skrutte var med ett bra tag och var på gott humör (som vanligt, världens gladaste unge...) men fick sen knyta sig för natten.

Eftersom vi skulle turista i Skåne så kollade jag upp lite attraktioner på internet. En dag åkte vi därför till Svaneholms slott. Visst ser det ut som ett sagoslott?! Till och med näckrosor i vattnet!



Vi fikade, gick på guidad tur (ungen satt i selen men kräkte ner oss alla tre, han är ett riktigt kräkbarn) och promenerade i skogen.



Det fanns ett alkärr i skogen och de hade byggt stigen ovanpå detta så att man gick mitt i vattnet (se bilden för att förstå min konstiga förklaring). Vi såg megastora trollsländor och hörde hackspettar överallt. Förutom alla mygg (jag blir galen!!) så var det också en trolsk liten runda. Man fattar varför det berättades så mycket sagor om fän och otyg förr... det är något magiskt med skogen.

Hej så länge, kära vänner!

5 kommentarer:

  1. Ojojoj vilka mysiga utflykter vi gör hela tiden!

    Jag älskar utflykt med dig och Skrutte.

    Bök.

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt det ser ut vid slottet! Läste att BAO ska spela på Sofiero ikväll, det var väl där ni var igår? En dag för tidigt!
    Vem bod i Svaneholms slott nu? Spökar det?
    Maten såg riktigt god ut! Men så vet jag ju också hur delikata de där gurkorna är. En touch av Köpingevägen.
    Vad förvirrad jag blev när du skrev Annfi, och inte det vanliga smeknamnet. Fattade inte ens vem du menade förrän jag såg fotot.

    /SiS

    SvaraRadera
  3. Va fint det var. B var också en riktig liten spyis, deras magmunnar är tydligen inte riktigt täta när de föds. Nu spyr han inte längre, bara om man röjer för mkt med honom direkt efter maten och vem hade inte spytt då ;)! Billy håller på att få tänder nu och min mage spökar, så även om han sover dåligt på natten så kan inte jag somna när han väl sover. Hoppas det vänder snart...

    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  4. Mysiga utflykter ni gör. Klokt både för miljön och Arthur att att semestra i hembygden med omnejd.
    Håller med skogen är magisk. Jag har förmånen att ha b-blod. Blodgruppen som myggen hatar! Kanske är ett tecken på att det är i Norrland som jag ska bo?!
    Ikväll hittade jag och corgisarna flera liter kantareller i skogen och genast steg de små skogarna i Blekinge lite i värde.

    SvaraRadera
  5. Mysigt att utflykta lite på hemmaplan, det borde man göra mer. Man glömmer lätt bort det man har runt knuten, allt det där vackra som man bara tar för givet...

    SvaraRadera