tisdag 16 november 2010

Fondue.

I helgen var vi i Karlskrona hos våra föräldrar. I fredags åkte vi först hem till mina föräldrar och åt middag och pratade. Jag och mamma satt uppe och pratade till halv två. Trots att jag var trött var det så mysigt att jag inte ville gå och lägga mig.

På lördagen var vi bjudna till A:s föräldrar. Vi skulle ha fondue-kväll! Först hjälptes alla åt i köket och förberedde middagen. Jag gjorde en broccolisås och en tomat-concassé. Sen var det dags att elda på grytan.
Jag prövade att fonduea fisk och skaldjur för första gången. Torsk, jätteräkor och hälleflundra.

Förutom såserna åt vi rotsaker i ugnen och förstås sallad...

... som var full av färska goda sparrisar. Och viktigast av allt;

Oxfilé i mängder! Fisk i all ära, men när det kommer till rödvinsfondue föredrar jag kött. Det är mysigt att äta fondue, man sitter och plockar och småäter så länge.

I går när jag kom från jobbet bakade jag lussekatter! Jag skippade det förra året så i år var jag riktigt sugen. De blev saftiga och mjuka, trots att de knappt jäste nånting alls. Ingen aning om varför jäsningen inte funkade.
Idag efter jobb så tog jag en fika hemma i soffan framför fågelfönstret. Jag hade fyllt på mat åt birdsen och de fikade med mig utanför medan himlen blev blå av solnedgången. Tycker oftast att det är skönast att fika själv, trivs med mig själv som sällskap :) . Lussekatt, pepparkaka och mjölk.
Efter min fika kände jag för en insats i tvättstugan. Det ser ut som en rövarkula där! Och vad väntar vi på, bättre tider?! Jag fick en hel del manglat och all tvätt sorterad, en del av det även tvättad och hängd. Nu har jag gjort det värsta så det är inte så farligt att fortsätta i morgon.

Nu ska jag lägga mig och spela Haydn för min magbebis! Vad tror ni, blir det en violinist, cellist eller pianist?

7 kommentarer:

  1. Fondue var det längesen jag åt, och det låter ju otroligt gått med jätteräkor. Var det vitt vin då, eller funkar det med rött till räkor oxå?

    Jag tror din bebis blir en anarkist. =D

    /Sissy.

    SvaraRadera
  2. Jag har bara ätit fondue en gång, ost tror jag att det var. Jag var inte så gammal och brände mig... Men det låter gott. Jag känner på mig att er bäbis blir en pianist, vet ni om det är en pojke eller flicka?

    SvaraRadera
  3. Jag tror att det blir en pacifist.

    Bök

    SvaraRadera
  4. Det kommer att bli en ligist.

    SvaraRadera
  5. Själv är bäste dräng. Jag trivs också bra i min ensamhet. Ikväll badade jag i karet med tända ljus, åt praliner och läste en bok. Så härligt!

    SvaraRadera
  6. Vad mysigt att fika med småfåglarna :) Jag tror att det blir en pianist, så kan du och bebisen spela klassiska stycken ihop!

    /Killen

    SvaraRadera
  7. Trummis tror jag ;p

    SvaraRadera