söndag 6 mars 2011

Räddarna i nöden.

I går var vi med om något riktig lyxigt! Ett par av våra vänner kom hem till oss och bjöd oss på middag. Ja, faktiskt. De kom kl 19 och hade då en hel middag klar, bara att värma upp. Allt vi behövde göra var att duka bordet!

Pomme duschesse är aldrig fel, verkade lovande ända från början!



Tomatsallad hackades medan det doftade ljuvligt från en gryta på spisen. Jag kände rödvin timjan, vitlök...



Och det var ju Boeuf bourguignon! A:s favoriträtt till på köpet, men det visste inte de. Himla gott var det i alla fall och inte alls dumt att bara sitta och titta på när middagen dukades fram.






Sedan blev det en annan favorit till efterrätt, fullträff där också! Ytan var precis så stenhård och knaprig som den ska vara, och cremen under precis så kall och len som den ska vara. Tusen tack snälla K och O för ert fina initiativ. Det värmer att ha så omtänksamma vänner! Vi hade en toppenmysig kväll.






Och idag vaknade jag redan när solen just gått upp (efter 4 timmars sömn... NÄR ska jag orka föda barn undrar jag...) och våren var utanför fönstret. Snödroppar och vintergäck har slagit ut.






Jag och A körde ner till Ljungskogen med lite fika och en filt. Det var så vackert vid kusten! Isen hade börjat lossna och kusten hade tusen olika vackra blå-vita nyanser. La man sig ner i lä var det jätteskönt. Jag blev till och med rosa på näsan :)




Hemma igen slängde vi ihop middag med minsta möjliga ansträngning. Jag måste tipsa! Vi stekte kyckling med färsk chorizo. Hela rasket lade vi över i en panna med morötter och potatis som vi bakat en stund i ugnen. 5 minuter innan allt var klart la vi på fler grönsaker och sist feta. Mumsigt -och bekvämt! Oljan på köttet blev väldigt god eftersom det släppte fett från de färska korvarna.




Vi å det med gräddfil och tapenade.




Till sist en bild på tulpanerna vi köpte igår. Jag älskar den färgen!



Och jag längtar tills jag kan köpa kläder i den färgen och i alla andra fina vårfärger... som jag får på mig...

Ingen bebis i sikte idag förresten, om det inte redan framgått ;) Och tur är väl det, jag är så trött men jag lyckas aldrig sova nåt vidare... fast vet ni!? I morgon är jag FÖRÄLDRALEDIG!!!

5 kommentarer:

  1. Tack K o O! Det var jättegott och mycket trevligt.

    Ledighet - det är du värd!!!

    Puss

    Bök.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle kanske kunna vara Au Pair hos er. Ni verkar alltid ha så mysigt och äta så god mat. Annat än menyn här hos mig.
    Njut nu och ha en underbar mammaledighet!!
    PS. Det ligger mycket i det du skrev i inlägget på min blogg.

    SvaraRadera
  3. Boeuf bourguignon som är så gott! Vilken fin idé med middag på det sättet :) och lyxigt! Jag blir alltid på bra humör när jag läser din blogg.

    Jag fick panikköpa en bikini i Varberg i samma färg som tulpanerna (det första man borde komma ihåg att ta med sig när man ska på ett spa borde väl vara bikini?)

    Är så glad att vi ska ses på din första föräldrarlediga dag!

    kram från Killen

    SvaraRadera
  4. Verkligen goa vänner som kommer med finfin mat! Vällagat och smarrigt verkar det som!
    Fint med snödroppar! Hörde rykten om vitsippor här i trakterna, men har inte sett dem själv... känns rätt tidigt ändå, måste jag säga...

    Kan man få ta ut mosterledighet?

    /sis

    SvaraRadera
  5. Var hittar man sådana vänner? Vill också ha!

    SvaraRadera