onsdag 16 mars 2011

Tjockisen ko(c)kar födelsedagsmiddag.

I går fyllde min käre make 31 år! Jag gick upp med honom på morgonen och vi tände ljus och åt frukost ihop innan han cyklade till jobbet. Han fick tjuvstarta med ett paket som jag valde åt honom. Han fick en slips som han kunde ha under dagen så att han blev extra födelsedagsfin :)

När han kom hem på kvällen hade jag lagat middag.

Förrätten bestod av rostad aubergine md feta, basilika och citron. Serverades med tapenade och machesallad.



Både han och jag tyckte att det var kalasgott, rätten aspirerar på att bli sommarens grilltillbehör nu.

Huvudrätten bestod av ingredienser som A gillar. Lax- och kräftbiffar med mos på mandelpotatis och sharlottenlök samt saffransås. Biffarna blev väldigt färgglada och dekorativa med färska örter och allt, men jag har ganska svårt för kräftor så för min del blev det knappt godkänt... och saffran har jag också lite svårt för, men såsen gifte sig i alla fall bra till resten av maten. A tyckte dock att allt var jättegott (sa han i allafall).



Efterrätten var hallonmousse med passionsfrukt. Tur att jag inte valde något mastigare, båda två var riktigt mätta efter de andra rätterna.





Nu är barnrummet helt klart och bebisen kan flytta in när den behagar!

Små korgar med tvättlappar och handdukar står laddade.
(Liksom böcker som det nog dröjer innan vi kan få användning av...)




Sängen är bäddad med uggle-lakan, enligt konstens alla regler med madrass-skydd, allergitäcke och spjälsängsskydd.




Soffan är utrustad med en massa stora och små kuddar som svärmor sytt åt oss. Tanken är att man ska kunna mysa med bebisen i både soffan och på golvet.




Samt att trötta föräldrar kan ta en tupplur på soffan mellan eventuella skrik...



Jag älskar gult som ni vet och blev så glad när jag hittade det perfekta gardintyget. Gult ger en så behaglig stämning och passar i ett bebisrum; mjukt och varmt. Kolla in lampskärmen i samma tyg!


Som sagt lilla unge, nu kan du komma när du vill! Tack snälla mamma för att du la en hel dag på att städa rummet och ställa allt i ordning (trots hög feber och förkylning), och tack snälla svärmor för allt fint du sytt åt oss så att vi fick det precis som vi ville!

I dag ska jag på MVC och mäta magen och lyssna på hjärtljuden. Troligtvis blir det sista gången innan förlossningen -pirrigt! Sedan ska jag på en timmes fotvård och det ska bli så skönt! Når inte mina egna fötter just nu men vill ju ändå vara snygg och fräsch. Dessutom är benen och fötterna ganska svullna nu av extravikten så massagen känns extra lockande. Jag fick behandlingen i julklapp av svärföräldrarna och ska passa på att NJUTA!
Vädret här är så fint idag. Lite blåsigt men solen skiner. I morgon ska det komma en stor portion snöblandat regn. Suck... vad händer med våra vårblommor då...?

3 kommentarer:

  1. Innan jag ens hade tänkt tanken på att våga mig på de där rätterna...! Mycket av kökskonst handlar om att våga - jag är alldeles för feg. Allt låter supergott, tror säkert det uppskattades av Bök.
    Vad harmoniskt och fint det är i rummet! Vad döljer sig i den svarta resväskan bredvid byrån?

    /Sis!

    SvaraRadera
  2. Johanna, jag måste tyvärr göra dig besviken nu. Väskan är tom! Innan fanns det lite kläder som vi inte hunnit tvätta och stryka efter att vi köpt dem, men nu står den bara där och ser mystisk och lite söt ut.

    SvaraRadera
  3. Det blev verkligen fint i bebisrummet, de färgena ni valt inger lugn och det kanske kan behövas framöver. mM

    SvaraRadera