söndag 12 september 2010

Sensommar eller tidig höst?

Höstanemoner! De börjar blomma redan i slutet av juli hos oss men så här precis i början av hösten tar de fullständigt över. Jag gillar dem, de påminner mig om hösten för tre år sedan då vi precis hade flyttat in i huset.

Jag sådde ju ringblommor i våras. Snacka om utdelning! Vi har ringblommor överallt!! Nästa år ska jag vara lite mer modest med mitt slängande.

Men de sjunger på sista versen, hösten tar snart över refrängen.

Äntligen börjar våra plommon att mogna ordentligt! Igår var min syster och A:s bror här. Medan de fixade med ett projekt i badrummet var jag och D ute i trädgården. Efter att ha plockat upp alla nedfallna mosiga plommon övergick vi till den roliga delen av jobbet, att plocka goda ätbara plommon!

Nu har jag X antal liter plommon. Vad göra med dem? Kokte ett kok kräm tidigare i veckan och jag gör kanske det igen. Eller kompott, det är gott att ha lite i filen.

Vi gick också på äpplena. Många hade blåst ner förra helgen så dem var det bara att slänga, de var dåliga. Vissa var dock ganska ok så vi samlade ihop dem.
De får bli kräm med plommonen, det var en lyckad kombination. Och fortfarande sitter det riktig fina äpplen kvar uppe i träden. Mums!!

Detta ser ut som en giftig svamp.
Men det är det inte! Det är en ängschampinjon! Vi har sådana vilda i gräset varje höst. Vi har plockat ett par partier med 3-4 liter åt gången och det poppar bara upp flera. Lyxigt va?!

Efter att ha jobbat ute i regnet igår gick vi in och åt mustig nötgryta med chili och rödvin. Det var riktigt innesittar-väder. Efter middagen blev jag så seg! La mig och läste ut Twilight-boken nummer 2 och åt godis. Tur att jag har nummer 3 i hyllan redan!

Nu kommer min vän från Stockholm smart Jag ska bjuda på söndagsmiddag! Ni vet hon jag alltid lagade stuvade morötter med... jag funderade först på att köra en gammal favorit som huvudrätt men nu blir det fisk i stället. Tiderna förändras ;)

4 kommentarer:

  1. Vi har höstanemoner på på vår gård, men de blommade över för flera veckor sedan. De är söta, jag plockade in flera knippen.
    Det känns allt som lite lyx att plocka in hemmaodlat eller ätbart från naturen typ svamp. Det är ju verkligen ÄKTA VARA utan tillsatser och hållbarhetsprodukter instoppat. Fräscht!!

    Tjillevippen/ SiS

    SvaraRadera
  2. Åhh, stuvade morötter, det är ju jättegott, med potatis och sojakorv..mums! Det ska vi faktiskt äta imorgon =)!
    Lite sorgligt att det börjar bli höst nu. Jag längtar tills jag kan skörda mitt framtida plommonträd, det är så hemskt gott!

    SvaraRadera
  3. Laxen var smaskens!

    Bök

    SvaraRadera
  4. Har en kompis som är helt galen i Twilight-böckerna, hon säger att hon nästan grät när hon läste ut den sista. Överdriver hon, eller är de så bra som hon vill påskina? Litar på ditt omdöme :)

    SvaraRadera