tisdag 21 september 2010

St Markus vinkällare och mamsens födelsedag.

I fredags när jag kom hem från jobbet så var syster D redan hemma hos oss. Hon hade gjort fint i ett rum inför vår överraskning till mamma. Blommor var inplockade, ljus var tända både här och där, fruktfat med jordgubbar, fikon och annat upplagt och skumpan var på kylning. När mamma, pappa och syster J kom in och "skulle säga hej" så berättade vi för mamma att hon skulle få lite specialbehandling. Sedan fick hon massage, ansiktsbehandling, fotbehandling, naglarna fixade o.s.v.. Det bästa var att hon verkade bli riktigt överraskad -och avslappnad!

Senare på kvällen när mamma och pappa hunnit mellanlanda på hotellet möttes vi alla upp på St Markus vinkällare för födelsedagsmiddag. Vad passar bättre en ruggig fredagkväll i början av hösten? Bara inredningen skriker ju höst och ruggig.

Här sitter D och hennes pojkvän och laddar inför kommande rätter. Vi åt helt underbara saker, det är svårt att säga vad som var godast... Vi valde "luxus buffé" som är en buffé med allt möjligt gott och lyxigt på. Den gravade laxen med äpplesås var god, bresaola är smarrigt och salamirullarna underbara... men bäst kanske lamm-benen var. Huu, jag klämde 4 stycken!

Presentutdelning är givet på en födelsedag!
Så här glad blev söta mamsen när hon fick reda på att hon skullegå på Madame Butterfly på Malmö Opera. Och jag blev avundsjuk.... Av mig fick hon en weekend. Bara hon och jag ska åka till Ängelholm och äta god mat,promenera vid havet och ha det mysigt.

Ni skulle sett efterrättbordet! Jag är nästan glad att jag inte tål gluten, för då hade jag suttit där än, eller fått en infarkt. Jag åt chokladpannacotta och dajmtårta tills det sprutade ur mina öron!

Alla var sedan för mätta för att orka med ostarna. Vilken tabbe! De har Sveriges bästa ost-buffé... Det var en jättemysig och trevlig kväll. Tack för maten och sällskapet!

På lördagen var det sovmorgon, man var ju tvungen att återhämta sig efter kalori-intaget.
Framåt dagen lagade vi pizza.

Hemgjord pizza vinner ju lätt över köpt! Mozarella och salami....!

Jag hade lovat att bjuda på födelsedagstårta under eftermiddagen. Pappa har också nyligen fyllt år så det fanns ännu fler presenter att dela ut och anledningar att fira. Gud vad jag och J slet med tårtan! Jag är så himla funlig och dålig på pillipill. Till slut blev den hyfsad; långt bättre än väntat kan jag säga i alla fall! Jag var helt inställd på att göra en enklare variant i sista minuten men det klarade sig med fin assistans från J.

Chokladbottnar med knäcksås emellan och hallonmousse på toppen. Moussen var gjord på bl.a. lime och vaniljyoghurt och väldigt frisk. Jag tror folket uppskattade den!
Jag gjord det uppenbarligen :)

Efter att gästerna åkt däckade jag ett bra tag. Låg och läste Twilight (nummer 3 numera!) och slappade. J var kvar hos oss och vi hade allmänt låg växel.

I söndags var föräldrarna hos oss en sväng igen. Sen tog de med sig J hem efter allt firande. Jag och A gick och röstade och satt sedan och spänt väntade på alla nyheter om valet. Tyvärr får vi ju vänta ännu mer nu. Håller tummarna för majoritetsregering! Om inte annat så vann Alliansen i alla fall över rödgröna. :)

Nu är det sovdags för mig, redan nu. Det ni!

5 kommentarer:

  1. Helg full med mat, som vanligt när man är på besök i Malmö. Luxus-buffén kan man ju äta minst 3 dagar i veckan. Salamirullarna missade jag... attans också. Fåt ta det närsta gång då.. :P

    Tack för trevlig helg!!

    /SiS

    SvaraRadera
  2. EllaPellaPyronella21 september 2010 kl. 20:58

    En mkt angenäm tillställning, helgens födelsedgasfiranden! Middag med familjen är alltid en pick-me-up för mig, för ni får mig alltid att skratta så gott. Och så äter vi alltid gott.
    Tack allihopa!

    PS Knuttens tårta klassade lätt ut både den ena och den andra anrättningen på st Markus efterrättsbord, den var fantastisk!

    SvaraRadera
  3. Åter igen, även på denna blogg: Tusen tack mina älskade fina döttrar för den fantastiska överraskningen med spa-eftermiddagen. Allt var så perfekt arrangerat, ni vet precis vad er trötta eländiga mor behöver. Och tack till er och övriga för alla fina presenter. Jag kommer att kunna använda och njuta av dem långt framöver. Mamma

    SvaraRadera
  4. du kan verkligen hugga in på en tårta som man ska ;)
    Vilka snälla och omtänksamma döttra er mamma har. Ser att ni haft en kanon helg.

    /Line

    SvaraRadera
  5. Kommer ni till Änglastan? Har ni planerat restaurang och sysselsättning?

    Tack, resan var bra. Mycket välbehövlig men möttes av rena kaoset när jag kom hem. Mamma skrämde fullkomligt livet ur mig genom att ha varit dålig när jag var borta. Tillbringade dagen hos henne igår och jag känner mig så maktlös när jag ser hur hysteriskt ont hon får emellanåt. vad skulle man göra utan sin mamma. Hon gjorde mig skiträdd...

    Blev många böcker lästa under veckan. Bland annat Alex Schulman (reservation för stavningen...) Skynda att älska. Den var väldigt gripande.
    Sköt om er! Kramar E

    SvaraRadera