måndag 27 september 2010

Höst-insats.

Liksom våren alltid rusar fram så kommer hösten snabbare än vad man anar. Man hinner knappt tänka "snart måste vi nog börja fixa i ordning inför hösten" så tänker man "nu måste vi verkligen fixa i ordning inför hösten".

I går gjorde vi en riktig hösta-insats och höstade i ordning inför vintern. Vi tömde alla överblommade krukor i komposten, ny jord och nytt liv till nästa år. Krukorna sorterades och packades ihop.

Det blev så tomt!

En del små-skördar gjorde vi också. Detta är en tomatpaprika. Jag fick frön i påskägget av min svärmor och planterade i april. Tänk att de kom upp och dessutom bildade frukt!

I landet är det ganska mycket rotfrukter kvar men lite drog jag upp, delvis av ren nyfikenhet.

Vissa morötter är verkligen ordentligt stora i år! Jag tror att kompisarna kan vara kvar tills frosten kommer, sen är de som brödlimpor i storleken!

Pelargonerna sjunger på refrängen så jag mixade upp ytterkrukorna (de få som är kvar) med krysantemum.
Vitt och rött matchar ju numera dörr och fönster!

Idag var jag sugen på spenatsoppa. När jag var klar med den och skulle mixa den slät så spädde jag den med kallt vatten så att den inte skulle vara för het för att mixa. Tydligen hjälpte det inte. Locket flög av och sedan hade vi spenat i hela köket!! Jag blir så trött på mig själv ibland! I fogarna, på kaklet, på micron, på kokböcker, på teburkar, på vår vitlackade parkett, på mig själv... ja ni fattar. Och spenat är så... grönt!! Men gott ska det bli!

5 kommentarer:

  1. Det är hög tid för mig också att hösta min balkong. Har redan hivat växterna, men ska slänga mattan och täcka över stolar och bord med en "brässänning".
    Vilken snygg färgkombi på grönsakerna. Det blir finfin mat! Gillar även den rödvita planteringen. Bra fixat!

    /Sissy

    SvaraRadera
  2. Ånej, vilken otur med soppan. Fick du bort allt det gröna?
    Hur smakade tomatpaprikan? Lät rätt spännande!

    SvaraRadera
  3. Mysigt att hösta!

    Bök

    SvaraRadera
  4. Oj då, en liten olycka händer så lätt.........
    Dock brukar man sällan orka med små olyckor på vardagkvällar.

    SvaraRadera
  5. Hej Mi! :)

    Den 21-22 november tycker jag du ska boka in i kalendern. Då är det dags för en RMT träff i Helsingborg. Både Jolina och jag själv skulle gärna vilja ha med dig :)
    Hoppas allt är bra, kram från Jossan

    SvaraRadera