tisdag 14 september 2010

Sommarbok om hösten.

När min vän var här i söndags fick jag present! Smarrigt te och en bok. Denna bok hade hon tipsat mig om tidigare i sommar och jag har varit på jakt efter den, men jag hittade den inte. Så dök den upp som present här plötsligt!

Jag tycker att Tove Janssons böcker är märkliga på ett bra sätt. Lite abstrakta för barn - för dem är hennes böcker "bara" mysiga sagor -men för vuxna djupsinniga och fina. Ser fram emot att läsa den! Den handlar om en flicka och en gumma som tillbringar en sommar ihop.

I går var det dags för krämkok igen! Jag klarar bara inte av att se frukten förgås. Äpple- och plommonkräm blev det. Det luktar så gott i huset när man kokar kräm, sött och syrligt.

Ganska stora fruktbitar ska det vara i, tycker jag. Ingen barnmats-puré. Nästa gång ska jag nog spetsa den med citron eller jordgubbar.
Förresten, när jag var ute och plockade äpplen bevittnade jag en hel drös med folk på gatan. Tydligen är ett hus snett mittemot oss till salu och det hade varit visning. Potentiella köpare stod nu alltså och diskuterade husets för- och nackdelar med varann samt hade livliga telefonsamtal med anhöriga. Spännande! Hoppas det flyttar in en yngre familj som vi kan grilla och dricka glögg med.

Ösregn och kraftig blåst väckte mig! Lyckliga jag fick skjuts med snälle A eftersom jag skulle ta prover på fastande mage kl 7 :( Det räddade livet på mig, jag hatar att skjuta fram frukosten och skulle jag behöva cykla i ösregn innan och efter så hade jag nog inte suttit här nu ;)

På lördag ska jag ha tårtkalas här för lilla Mamsen, därför ska jag nu sätta mig ner och skissa på ett recept. Vill göra en tårta som bara är för henne men kan inte riktigt bestämma mig för vilka kombinationer som är bäst. Så nu ska jag inspirera!

Ps; Dagens musiktips, Song för Sienna, finns på Spotify. Så himla vacker!

6 kommentarer:

  1. Jahopp, är det ett av radhusen som ska byta ägare eller? Det bredvid elhuset?
    Glömde fråga hur det var i söndags när Tj. var hos er. Hon tyckte väl det var roligt att ses? ;)
    Nu ska jag lyssna på Song for Sienna.

    Häääj. /Sis

    SvaraRadera
  2. Huset kanske är något för EJ och mig?

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset. En toppenmelodi.

    Bök

    SvaraRadera
  4. Åhh, en specialdesignad tårta, det lät lyxigt!

    SvaraRadera
  5. Blev nyfiken på vad det blev/blir för tårta, du får lägga upp bildbevis här sedan :)

    SvaraRadera
  6. Vilken vilsam och fin låt. Min mamma har läst Sommarboken och säger att den är jättebra, men jag har inte läst den än. Trollvinter av samma författare har jag läst, den är spökaktig som du brukar säga, jag tror att du skulle gilla den också. Vad spännande förresten med brandövning på jobbet, årets happening? Miss you Teservisen! Bisous

    SvaraRadera