onsdag 1 september 2010

Besvärligt gäst.

Sedan jag var liten har jag varit allergisk mot diverse födoämnen, t.ex. gluten, soja, majs, raps och en del frukter och grönsaker. Detta är sällan något problem för mig. Med en make som är laktos-intolerant, dessutom, skulle man kunna tro att vi lever torftigt och trist. Som ni vet är så inte fallet, vi lagar det mesta fast på lite annat sätt.

De enda gångerna det ställer till problem är 1, vid resor till länder där man inte kan språket samt 2, i sociala sammanhang.
Trots att jag varit allergisk så länge som jag känt i princip alla mina vänner och bekanta så har vissa en ledsam och oartig tendens att alltid glömma mig. En gång -helt okej. Två gånger -ja, ganska okej också, men sen... hur svårt ska det va?! Jag frågar alltid om jag ska ta med nåt, ge nåt tips o.s.v. för att underlätta, ändå är det ofta jag blir utan mat eller fika. Vet inte alla vad allergi är nuförtiden??! Är det inte oartigt att bjuda hem någon som man egentligen vet är allergisk, och låta den titta på när andra äter? Jag ger jättegärna tips och hjälper till, men vill man inte anstränga sig något som värd/värdinna bör man inte bjuda folk. Ibland kan jag nästan skämmas i såna sammanhang, jag känner mig till besvär samtidigt som jag blir besviken. Motstridiga känslor.

I väldigt många fall funkar detta utmärkt dock, och jag tror att jag då är världens mest tacksamma gäst. Det värmer i hjärtat när jag ser att någon tänkt till eller haft omsorg om mig. Jag har vänner som bakar särskilda kakor tills vi ska ses utan att knysta om det, det bara är så självklart. Riktigt generösa människor! Vissa är så måna om att allt ska bli rätt så att jag inte blir sjuk, andra lika måna om att jag ska tycka att det är gott och trivas. Jag har kompisars föräldrar som jag aldrig träffat förr, som engagerar hela sin själ i min mat. Jag tycker att sån här omsorg säger rätt mycket om folk.

Ända sedan jag för första gången var hemma hos A har jag alltid blivit serverad med största kärlek hos dem. Tål jag inte något har det alltid funnits ett Mi-vänligt komplement -utan knussel. Jag har aldrig känt att de tycker att det är besvärligt med den nya familjemedlemmen utan allt går att lösa. Precis så vill jag att det ska funka! Min egen familj ställer alltid upp helhjärtat. Mamma har tillbringad hundratals kvällar i köket för att experimentera fram brödrecept som funkar att ha med på tvåveckors-resor eller för att lista ut hur degen till semlebullarna ska hålla ihop.

I går blev jag därför väldigt ledsen, då jag vaknade med feber och en rejäl förkylning. Min söta C på jobbet ska nämligen sluta och dagen till ära skulle hon bjuda på fika. Hon hade bakat cupcakes som jag tålde! Och detta tillfälle, att få Mi-vänlig fika på jobbet, det missar jag! Alla de gånger jag suttit och glott på folk som smaskar kanelbullar eller semlor -kunde jag inte blivit sjuk då?! Situationen löstes dock hyfsat; jag fick inte fika-på-jobbet-med-alla-andra-känslan, men väl muffins! A körde inom jobbet och fick kakleverans av C. Tusen tack söta du! Både kakan och din kärlek värmer mig ännu! Lycka till på nya jobbet.

Ps. Kakan var snyggare innan A råkade vända den uppochner i sin cykelväska. Men den smakade fantastiskt ändå.

9 kommentarer:

  1. Som jag skrev till dig när det gällde incidenten på ditt jobb i fredags så tycker jag det är FÖR BEDRÖVLIGT när folk inte anstränger sig det minsta. Som du själv skriver, allergi är inget nytt, var och varannan har det idag, på ett eller annat sätt. Utbudet på alternativ är ganska stort om man anstränger sig lite extra, med betoning på lite.
    Vilken fin kaka C bakat!! Är den lika god som den är snygg så måste den varit jättesmaskig!!! C är en rar vän. :)

    /Sis

    SvaraRadera
  2. C är toppen! Alla borde ha en vän som C.

    Bök.

    SvaraRadera
  3. Vilken söt kaka, och vad det gläder ett modershjärta när ens dotter har sådana vänner. Och vad modershjärtat rasar när det är tvärt om. Den värsta händelsen var väl när du blev utkörd i korridoren av din lärare när han bjöd klassen på glass,(i årskurs 4 eller 5?). Detta för att du inte skulle bli sugen på glass medan de andra åt, för han hade givetvis inte kommit ihåg att köpa en till dig. Så då tyckte han det var bra att du fick straffas dubbelt, dels inte få någon glass, dessutom sitta ensam i korridoren och skämmas. Vad sägs om det?
    Mamma

    SvaraRadera
  4. Mmm, ska man bjuda på mat ska ju alla gäster kunna äta. Minns när jag var bjuden på släktmiddag hos morfar och det serverades kött, jag hade varit vegeterian i 7 år då, det hade de visst "glömt bort"! Men jag kunde iaf äta sås och potatis.
    Jag läste din mammas kommentar, var det Pive som skickade ut dig i korridoren? Det minns inte jag, men vilket sätt! Elakt!!!

    SvaraRadera
  5. Gulliga Teservisen :) Tack för fina ord och tack till alla ni ovanför också! Det var trist att du inte var där igår. Idag var första dagen på nya jobbet, jag har fått ett rum och telefon (men den är härligt tyst, än så länge i alla fall!) Jag kommer att trivas där också, men så konstigt det var att inte svänga in på gatan till den vanliga arbetsplatsen...Hoppas att du kryar på dig snart. Glöm nu inte att det finns fem (än så länge i alla fall) glutenfria cupcakes i frysen som du kan ta. Jag ställde de där när ingen såg så de andra vet nog inte att de finns kvar.
    Hör av dig när du frisk och pigg och orkar ta igen vår middag.
    bisous från C

    SvaraRadera
  6. Vad gullig hon är C! Tycker det är lite synd att ni aldrig kan komma till oss, men kiskatten går ju inte att städa bort tillräckligt :( Saknar dig! Kramar

    SvaraRadera
  7. EllaPellaPlingPlong2 september 2010 kl. 00:26

    Det här med utkörandet i korridoren, är det verkligen sant!? Det var det sjukaste jag hört!

    Carofine!!! *hoppochskuttgubbe*

    SvaraRadera
  8. vad gullig din kompis C är. En riktig vän.

    SvaraRadera
  9. Vad bra att hon tänkte på dig, för det är klart att man ska göra det, du kan ju inte hjälpa att du har allergi!
    Jag hade sett det som en utmaning att fixa nåt gott till dig ;)

    SvaraRadera