lördag 2 oktober 2010

Bön-favoriter.

Jag börjar bli riktigt trött på mina rosa pelargoner. Just nu har jag dock inget annat att ha i fönstren så de får hänga med ett tag till, trots att jag är gruvligt trött på dem. Upp med dem på vinden!

Jag får försöka höstifiera på annat sätt.
Pumpor är så dekorativa och gulliga. Jag har köpt pumpor varje år sedan vi flyttade till hus. Jag plockade in kvistar med bär och nypon också, det känns friskt och rogivande med grönt.

I torsdags och igår kväll har vi haft middagsgäster. D hjälpte mig med dukningen första dagen och jag har anammat hennes tema helt nu :) Fatet och andra liknande höst-attribut får hänga med ett tag till.

Hon är ju proffs på sånt! Vår fredags-gäst var kvar i morse och det var mulet ute. Vi dukade fram mysig frukost och tände ljus. Då saknade jag faktiskt inte sommaren ett dugg!

Idag kom A hem med en liten present till mig; Jelly Belly! Jag tycker särskilt mycket om dem eftersom de påminner om Bertie Bott Beans som figurerar som favoritgodis i Harry Potter-böckerna. Idén är att de finns i en otrolig massa färger och varje färg har en väldigt distinkt smak av något.

I böcker är vissa godisar äckliga men i verkligheten är alla goda. Eller, A höll på att dö när han fick en "popcorn med smör"-smakande böna. Men jag gillade den!

Herrans massa smaker som ni ser! Ska smaktesta mamma i morgon när hon kommer hit.

Medan jag gjorde en grovinsats i tvättstugan innan så gjorde A musli åt mig. Titta!

Han skar ner massor av torkad frukt. När den rostades luktade det ljuvligt i hela huset, kokos och honung! Blir premiär i morgon.

Vinden viner ute varje natt nu. Det gör inget att man är vaken då tycker jag, för det känns så nöjsamt att ligga i en varm säng och vara glad för att man är inne. Jag älskar att det blivit lite mörkare också, kvällarna blir mysigare. Vi var ute och gick en sväng innan, luften var kall och bitig och det luktade löv. Det blir en tidig kväll för oss, efter 2 sena kvällar och en lång vecka. Kan absolut ligga lite extra i sängen en sån här kväll och bara njuta av fin musik och rena lakan.

I morgon kommer mamsen! Hon och jag ska till ikea på lite hemliga uppdrag, och förhoppningsvis kan hon hjälpa mig med att knåpa ihop ett par köksgardiner. Tur man har en mamma...

9 kommentarer:

  1. Popcorn med smör var inget vidare. Men imponerande att de lyckats göra en gelégodis med sån smak.

    Bök.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Hittade hit från Johanna.
    Jag blir så nyfiken.. fins jelly belly att köpa här i Sverige? Köpte i London och gillade dom jätte mycket. :o)
    Fin blogg du har, tror jag tittar mer.
    Kram från Anita

    SvaraRadera
  3. Just nu har jag en på kirurgmottagningen, som bara har hand om operationerna och så, tror jag.. sen ska jag tillbaka till Gastro antar jag efter allt det här. Jag ska nog byta, ska dit i nästa vecka och det blir nog så. Arg är jag i alla fall :)
    Ja, det finns ju tyvärr inte så mkt alternativ, inte mycket man kan styra över själv precis.. Vad har du för läkare?

    SvaraRadera
  4. Vad fint ljusfatet var, ser ut att vara hämtat från en tidning!
    Skulle gärna provat de där bönorna, tror tyvärr inte att de finns att köpa här så jag får väl vänta tills jag kommer ner nästa gång.
    Hemligt uppdrag på IKEA? Spännande! Vad kan det vara?

    /Sissy

    SvaraRadera
  5. Du är så häligt positiv! Själv sörjer jag höstens intåg.

    SvaraRadera
  6. Vilken insperation jag fick av det fina ljusfatet. Prynadspumpor odlade jag själv detta året, det kom många fina pumpor som har dekorerat både bordet i vardagsrummet och på bänken i köket.

    Kram Den Lille

    SvaraRadera
  7. Hm, inte blev jag bjuden på några några godis-bönor! Troligtvis var de slut, det finns ju en godis-bök i huset. mM

    SvaraRadera
  8. Mi! I november ska du bara med på RMTs höstträff! Eller hur?
    Ha en trevlig helg!! Kramar Elsa

    SvaraRadera
  9. Jag är som dig, älskar myset som infinner sig på hösten. Att få ligga och dra sig lite längre i sängen medan man hör regnet mot rutan är en underbar känsla. Att dessutom få mysa till det med en massa ljus gör inte saken sämre :)

    SvaraRadera