söndag 17 oktober 2010

Höst-weekend med mamma.

I fredags var det dags för mig att ge födelsedagspresenten till min lilla mamma på riktigt. Jag köpte ju en weekend till henne/oss. På eftermiddagen tog jag tåget till Ängelholm. Tyvärr kom tåget aldrig fram eftersom det var någon stor olycka på rälsen längre fram. Tåget skulle köra någon lång omväg istället, men det stannade lite spontant ute på landet så att de som ville gå av fick. Och det ville jag! Gick av, ringde till mamsen som kört bil och bad henne hämta mig på nåt ställe som hette nåt med Ödes... Nån timme för sent dök vi alltså upp vid strandhotellet där vi skulle bo. Det första vi gjorde var att ta en promenad.

Ljuset var väldigt vackert eftersom solen höll på att gå ner. Det var svinkallt men friskt. Härligt att gå på stranden och titta på snäckor och solnedgången!

Hotellet låg precis på stranden mitt emot Kullen. Vi fick ett kanonfint hörnrum med havutsikt åt två håll. Fönstren var som två stora tavlor som man kunde ligga och skåda från sängen.

Efter lite vila svidade vi om och gick ner för att äta middag.
Först drack vi lite fördrink och pustade ut. Sen var det dags för första rätten.
Kanske den godaste av alla de fem... apelsinrökt fasan, svartrotspuré och KarlJohans-soppa. Fasanen smakade verkligen av apelsin, det kändes väldigt väl. Svartrötterna var dunder goda, vilken tur att jag har såna ute i landet!
Sen var det dags för kräftbakad gös med jordärtskockstortellini, kräftskum och tryffel. Jag fick glutenfria "tortellinis" av spetskål, de var väldigt goda. Tyvärr är jag inget större fan av skaldjur dock...

Sen fick vi en mellanrätt för att rensa gommen!

Havtornssorbet! Den gjorde verkligen sitt jobb och renade ut smaklökarna. Havtorn smakade ungefär som äpple tycker jag, inte direkt smakat det tidigare.

Efter fågel och fisk kom kötträtten och det var hjortfilé med potatiskaka, kantareller och kvittensås. Oj, den där kvittensåsen. Hur gör man den?! Måste försöka göra en imitation!!

Den var liksom sötsur och väldigt mustig. Sist kom såklart efterrätten, det var åkebärsglass med chokladzabayone. Glassen blir så himla mycket godare när man gör den själv. Jag kanske borde önska mig en glassmaskin i julklapp... Zabayone är helt okej men jag tycker rent allmänt inte om alkohol så en chokladgrej utan smak av nåt alkohol hade smakat ännu bättre.

Vi åt i 4 timmar, haha! Och pratade och hade det mysigt, förstås. Vi var både jättenöjda med maten, den var både god och vackert upplagd. Och den smakade verkligen något utöver det vanliga!

Dagen efter sken solen på en frostig strand! Efter en lång och skön frukost tog vi en promenad.


Att ta en promenad i så kallt och klart väder är som att dricka ett glas riktigt gott vatten tycker jag. Hösten är verkligen underbar, särskit när den visar sig från sin bästa sida. Måsarna dök och hämtade upp flundror. Solen sker så att jag blev lite rosa på näsan :)

Nöjda och glada så packade vi in våra kappsäckar i mammas bil och körde genom de skånska skogarna och slätterna. Jag tog tåget från Hässleholm och gjorde alltså mamma sällskap en bit. Det kändes som att vi varit i väg i tre dagar istället för ett dygn. Där ser man vad miljöombyte kan göra. Tack mamma för ett supermysigt dygn!

2 kommentarer:

  1. Ser ut att vara ett väldigt vackert ställe. Ljuset på bilden som mamma är med på verkligen fint! Och tack vare bilderna på maten så blev jag sugen nu, får gå och inventera skåpen tror jag...

    /SIS

    SvaraRadera
  2. Tusen tack själv för den jättefina presenten. Vi hade det verkligen mysigt med god mat, rogivande natur och ett jättetrevligt havshotell. Och sedan fick vi sitta och äta precis så länge vi ville och behövde, det är man inte alltid van vid eftrsom de flesta runt omkring oss kastar i sig maten :-). Såå trevligt allt ihop. Mamma

    SvaraRadera