söndag 31 oktober 2010

Inflyttningsmiddag.

Hemma igen efter dagar på konferens. Jag är glad över att vara hemma. Maten var god, mina kollegor är supertrevliga, trip till Helsingör, show på Wallmans och bekvämt hotell. Men, jag är och förblir en hemmamänniska. Så enkelt är det med det. Jag vill laga min egen mat, pussa mina sköldpaddor och gaffla med min make. Roligare än så är jag inte. Dessutom är min chef... jobbig.

Denna helg har vi hjälpt mamma och pappa att flytta in! De har nämligen köpt en övernattningslägenhet i centrala Malmö. Lägenheten är tänkt att användas då de träffar 2 av 3 "barn" samt en svärson, när de vill gå på teater eller opera, äta god mat, shoppa eller bara ha lite miljöombyte. Mycket bra förslag tycker jag! Lägenheten är himla mysig och fräsch, nästan lite visningslägenhet-varning på den. De inredde den snyggt i rött och vitt, synd att jag inte kom på den tanken själv...

Denna helg har det ju varit Halloween-helg! Jag firade med en fin krans.
Lyckligtvis var vi förskonade från snorungar som tiggde godis.

Igår hade vi middag för mamma, pappa och D. Till förrätt en soppa:
Päron, morot och vitt vin. 3/5 höststormar.

Dags för huvudrätt:
Helstekt kalkonfilé med äppelcider-risotta. Stor besvikelse! Tycker inte att det smakade så mycket äpple alls. Dessutom gick termometern sönder så jag fick köra på magkänsla med kalkonen = risky. Den blev överstekt och torr. Jag är livrädd för camphylobakter. Mamsen fick det en gång av kalkon och var sjuk i ett år på alla möjliga konstiga vis. Jag skämtar inte!! Ett år!! Därför steker jag med lite marginal. 2/5 regnmoln.

Nu till ett stort risktagande:
Katrinplommonsufflé. Det gick hem vill jag lova! Serverades med lemon-curd-grädde. Jag har alltid hört att sufflé är väldigt svårt att laga men tydligen är jag en sufflé-knutt *skryt kyryt*. Den blev god, ganska osöt och fin i konsistensen. 4/5 vattenpölar.

Nu ska jag skriva en julklappsönskelista.

5 kommentarer:

  1. Inte så konstigt att det inte kom några ungar till er och tiggde godis, de kommer ju inte in genom grinden. :P Mycket smart drag måste jag säga!
    Fin krans, den passar väldigt bra på dörren. Är du Bökis sm varit så händig? ;)
    Om några dagar kommer jag och synar både lägenhet och annat. Beware!

    /SiS

    SvaraRadera
  2. Jag håller inte med om betygen. Du undervärderar din insats.

    Bök.

    SvaraRadera
  3. Ser fantastiskt gott, och spännande ut, som vanligt :)

    SvaraRadera
  4. Jag tror säkert att maten var god. Den ser iaf alltid lika god och exklusiv ut på bilderna

    SvaraRadera
  5. Maten var fantastisk, det kan jag lova.

    SvaraRadera