lördag 23 oktober 2010

Min favoriträtt, faktiskt.

Mina vänner, låt mig presentera min favoritmat; stekt fisk med spenat! Det trodde ni inte va?! Jag har älskat denna rätt sedan dagis, om så all annan mat står mig upp i halsen går alltid fisk och spenat ner!
När jag opererade bort halsmandlarna vid tio års ålder fick jag de första dagarna så kallad "önskekost" för att det skulle kännas lättare att äta. Fisk och spenat! beställd jag genast. Sköterskan sa att jag får välja vad jag vill. Jag vidhöll, fisk och spenat. Sköterskan försökte igen, hon gav mig exempel på mat man kunde välja; pannkakor, spagetti, ja till och med pizza eller hamburgare! Nej, skrev jag på blocket jag fått för att inte behöva prata. Jag vill ha fisk och spenat! Då sneglade sköterskan på min mor och sa att om bara jag själv fick bestämma, vad skulle det då bli?

Ja, gissa vad det blev.
Idag panerade vi fisken i boveteflingor och åt sparrispotäter till. Fina grejer.

Efter att vi handlat vinterstövlar till mig( puh, skönt att ha det över!) så åkte vi en kort sväng till ikea. Vi behövde en ny köksmatta. De hade börjat julskylta och jag är ju en sån där som inte kan hålla mig... en flaska glögg blev det samt en tom flaska som vi har tänkt att förvara hemmagjord glögg i.

Inte smakat den färdiga glöggen riktigt än.

Och jag som ska bli klar med mina klappar till första advent måste ju ha papper att slå in dem i. Jag blir tristare och tristare i min smak. Förr älskade jag färgglada mönster och detaljrika bilder. Nu vill jag bara ha... så lite som möjligt.

Men gärna änglar!

När vi kom hem så gjorde jag ordning åt fåglarna utomhus. Jag ska börja mata in dem redan nu så att pensionärerna bara får skatorna, hehe. Jag gjorde så förra året och varenda småfågel käkade hos Knutten. Det blev äpplen, talgbollar och fröblandning.

Sedan gick vi en promenad och A tog bilden som jag nu har bakom min rubrik, och nu har jag precis bakat klart en sats bröd. En skön och lugn lördag, sammanfattningsvis.

6 kommentarer:

  1. Fin header, riktigt höstig och fin!
    Fisk och spenat är helt okej, men överlag tycker jag fisk ofta blir lite smaklöst varpå jag hellre väljer kätträtter. Undrar vilken önskerätt jag skulle välja...?
    Jag har en önskelista i huvudet, det kanske är dags att få den på pränt och skicka ner då, om du ska bli klar före 1:a advent??

    /Sissy

    SvaraRadera
  2. Fin ny höstig layout. Tänk att ni har löv på träden! Här är alla träden kala nu.
    Håller med. Stuvad spenad med potatis och fisk är toppen. Jag gillar att äta stuvad spenat med ett kokt ägg också som lättare kvällsvickning.

    SvaraRadera
  3. Vi gillar fisk, knutten och jag.

    Bök.

    SvaraRadera
  4. Du är knasig du ;p Jag gillar i och för sig också spenat och fisk men hade jag haft möjligheten att välja precis vad som så hade det garanterat inte blivit det *lol*

    SvaraRadera
  5. Underbar höstbild! Jag gissar att ni tjuvstartar glöggsäsongen på Paddeborg tidigare än de flesta. I dag har jag förresten ätit fisk, det är ju trots allt tisdag :))

    /Killen

    SvaraRadera
  6. Ja du har alltid varit en liten originell tjej, det kan jag intyga.
    mM

    SvaraRadera