söndag 28 mars 2010

Årets första plantering.

I dag har jag äntligen fått lite jord under naglarna! Vi åkte och handlade lite påskblommor och plantor. Först gjorde jag en ful liten grupp för inomhusbruk.

Den kanske ser mindre amatörmässig ut när påskliljorna slår ut.

Vi passade även på att handla lite nytt till krukorna inomhus; visst ser det sommar-fräscht ut? Krispigt och friskt på något sätt. Man får försöka ignorera diset och råheten utanför fönstret. Just nu tycker jag blommorna ser lite malplacerade ut...


För några veckor sedan köpte jag detta myrten-träd, det är tänkt att vi ska kunna ha det på uteplatsen sedan när det blir varmare.


Sen flyttade jag ut projekten! Först gjorde jag små planteringar på trappan. Det var så skönt att bli av med ljung och enen som stått där sedan november. 


Sen gjorde jag ett litet bord till vänster om trappan. Förhoppningsvis är det snart så soligt att man kan sitta ute och ta en kopp te och då blir det i alla fall lite mer hemtrevligt än när det vara är fuktig sten och gamla barr överallt. (En ljung fick visst hänga med, ser man på...)

Sist så gjorde jag fint innan trädgårdsporten så att vår uppfart se hyfsad ut. Än så länge ser planteringarna inte mycket ut eftersom påskliljorna inte slagit ut och penséerna bara är gröna än. Förhoppningsvis hinner det prunka till sig lite på en vecka så att det ser vårlikt och gulligt ut när gästerna kommer.



7 kommentarer:

  1. EllaPellaKnäckehäxa28 mars 2010 kl. 19:27

    oh vad fint!=)
    och med bökis städning av trädgården är det ju ännu bättre.
    det kommer säkert att slå ut lite mer tills nästa vecka när ni ska ha fest. om vädret blir som det var i fredags så!

    SvaraRadera
  2. Det ser jättefint och mysigt ut! Bra jobbat! Och fina foton!!!

    Bök

    SvaraRadera
  3. fint med alla nya blommor! var på blomsterlandet en runda igår, men jag har fullt i mina fönster och vråer, så det blev bara en :(

    stor vårkram :)

    SvaraRadera
  4. Ujujuj så trevligt det ser ut! Hortensionerna är jättefina, truck köpte oxå en stor vit i veckan. Myrtenträdet passar VÄLDIGT bra i den krukan, det var det första jag tänkte på när jag såg det. "Gud vad bra det passar där i." Det är med dig som med mig när det gäller tummen mitt i handen. Vi kan allt, fast vi inte tror det!

    Jag har köpt påskservetter idag, btw. Så det behöver inte ni göra. Fast ni kanske redan har gjort det...

    /Sis. Jo.

    SvaraRadera
  5. Det var väl jättefint, synd att du fortfarande tillåter kärringen alm att styra dina tankar om att du inte kan.
    mM

    SvaraRadera
  6. har också planterat lite vårblommor utanför min dörr och det livar verkligen upp och får vårkänslorna att rusa! Härligt!
    Jag håller helt med dig i ditt resonemang kring Humira. Man känner själv när man tagit rätt beslut. Och det är du själv som ska avgöra. Tror du inte på en behandling kommer den heller inte att fungera, så är det bara! Hoppas och håller tummarna för att det går bra för dig i morgon och att hon har något vettigt att komma med!
    Idag har jag varit och jobbat några timmar, kollegorna undrade givetvis vad jag gjorde där när jag berättade att ingenting har funkat. Blev lite piggare av vätskan kanske. Annars känner jag mig som en slashas. Men som vanligt åker masken på och man klarar några timmar bland folk.. Ringde med.mott. i morse och fick till svar att de skulle höra av sig. Ringde nu igen och sköterskan försäkrade mig om att de inte glömt mig. Så läkaren skulle ringa under eftermiddagen.. Jag tänker som dig, jag vill veta orsaken. Inte bara få något som stoppar upp tillfälligt. Jag vill ju veta varför!! Det uttryckte jag tydligt på akuten och frågade gång på gång, upplevdes nog som en besvärlig en. men det skiter jag i! Så vi får väl se vad som händer här i eftermiddag...
    Hoppas du fått en fin start på veckan! Kram Elsa

    SvaraRadera
  7. Vad mycket fint du har planterat!
    Jag fixade till EN blomma på vår trapp och jag tyckte JAG var duktig ;)

    Du har verkligen gröna fingrar!

    SvaraRadera