måndag 1 mars 2010

Att förstå husmanskonsten.

Denna bok köpte jag på rean. (Ja, rapport om andra böcker kommer i morgon!) Jag tänkte lära mig att laga husmanskost.

Jag är inte uppvuxen med husmanskost, kan jag påstå. Vissa inslag hade vi väl på bordet men färre än de flesta. Min mamma, som styrde matlagningen, lagade tidigt mat som numera är ganska vanlig men som förr var rätt okonventionell. Vi åt sällan tjocka såser eller stekt mat. Aldrig mat med kryddpeppar i (husmans-kryddan över alla andra!). Min mamma gjorde vinägretter och använde ovanliga grönsaker i maten. Fransk löksoppa eller tonfisk med curry och musslor var typisk vardagsmat. Således är jag ganska novis på detta område.

Alltså ska jag upptäcka husmanskosten! Denna bok verkar superbra! Lusläste den igår och den var så pedagogisk och frestande på samma gång. Vissa rätter är det ingen idé att jag prövar -inälvsmat till exempel. Annat ska det bli kul att både laga och smaka. Vet ni att jag aldrig har lagat kalops i hela mitt liv, är det inte konstigt för någon som lagar så mycket mat som jag?! Och inte dillkött och inte wallenbergare... och första gången jag gjorde köttbullar i gräddsås var för 3-4 år sedan efter A:s uttryckliga önskan.

Så, i helgen drar jag i gång projektet med ett par rätter! A ska välja en och jag en, tänkte jag. Husman lär vara billigt och ganska nyttigt (om det lagas på rätt sätt!) så det finns kanske en poäng med det hela. Håll tummarna ;)

6 kommentarer:

  1. Hur magen reagerar på alkoholen beror lite på vad jag äter till. Med kraftig mat ballar den ur fullständigt. Som då jag var på ost och vinprovning. Trodde aldrig det skulle ta slut och det var extremt tunnt i påsen. Mer än vanligt alltså. Men såhär som jag druckit nu, 1-2 glas till maten funkar rätt hyfsat.
    Ja, men vem är snygg i bikini såhär års?! Man ser ju ut som ett lakan. Kvittar hur man än försöker ;) Tanken är väl att du ska bättra på färgen där nere?
    Ja, det hade varit riktigt skoj att träffas. Även om man skriver om mycket så är det ju inte allt som man lämnar ut.. Så det hade varit så kul att bara sitta och snattra en eftermiddag! Jag tror inte riktigt jag har koll på vart i landet du befinner dig..
    Nu ska jag ta mina författningar med mig och stupa i säng. Jag slår vad om att jag somnar bums! ;)
    Sov så gott du med och sköt om dig! Kramar

    SvaraRadera
  2. Det blir säkerligen många nya smakupplevelser för er del. Bläddrade i boken och det var mycket som lät väldigt gott!
    För min del blir det nog inga bokrea-inköp i år. Jag håller mig till mina pocket jag. :)

    /Sis!

    SvaraRadera
  3. jag har aldrig tänkt på det så som du beskriver det, tvärtom! vi har fått så "jeräl" mat hela vår uppväxt, mkt grönsaker, i stort sett inga halvfabrikat och (inser man i efterhand) ekologiskt, så jag har alltid tänkt på det som husmanskost. men det stämmer det du skriver, vi har verkligen blivit serverade okonventionell mat!

    resultatet av det här blir, nu när jag tänker efter, att jag blir lite motvillig till husmanskost. antar att den uppkom och utvecklades av och för kroppsarbetande människor så den lär ju vara ganska "mastig" för att kunna kompensera det kolhydratsbehov som uppkom. och tung mat är inte så pyronella-vänligt. så, jag är lite rädd för husmanskost! det kanske knutten kan råda bot på?
    ingen vet.
    /ellapellaplingplong

    SvaraRadera
  4. Måste protestera lite, visst har vi ätit både köttbullar och pannkakor, även om det varit bovetemjöl i pannkakorna istället för vetemjöl och minst 4 sorters grönsaker till köttbullarna, både råa och ugn/stekta/kokta och en gång hade vi faktiskt stekt fläsk med löksås (pappas önskemål) samt hade vi ofta älggryta. Det kan väl räknas till husmanskost? Och så vill jag bara tala om att allt blir gott med vinegrätt-sås (allt utom fläsk med löksås)
    Mamman i familjen.

    SvaraRadera
  5. Nu kan vi bli kalopskompisar på jobbet vid lunch :)
    /Caroline

    SvaraRadera
  6. Jag vill ha järpar.

    Bök

    SvaraRadera