lördag 6 mars 2010

Husman 1: Fläskpannkaka.

I går startades husmans-temat! Efter handling så påbörjades rätt nummer 1; fläskpannkaka.

Pannkakorna lagades efter konstens alla regler enligt boken. Stekte rökt fläsk, blandade flottet i smeten. Hade sodavatten och grädde i smeten. Och så vidare. Jag tror att jag åt fläskpannkaka senast på mellanstadiet. Men gott var det! Om det inte luktade så hemskt av os skulle jag nog göra det oftare.

Våren är verkligen på väg. I princip all snö är borta och solen har börjat lysa. I torsdags fick jag se en helt fantastisk solnedgång medan jag stod ute och ristade dukar och filtar (man passar på när det är minusgrader så kvalster och annat dör!).  Länge sedan jag sågen riktig solnedgång. Fåglarna sjöng lite också faktiskt, trots kylan.

I dag var jag ute i trädgården mellan 10 och 13 och det hade jag verkligen saknat! Jag städade bort granris och ljung, sopade rent uteplatsen, klippte ris och matade fåglarna. A servade cyklarna, nu går de som blixtar! Vi gick bort och köpte sticklingar precis som förra året. I somras blev de väldigt ståtliga och prydde vår uteplats. Nedräkningen har alltså börjat!

Och nu pysslar jag med ett kärt besvär...
nämligen packar! Visst är det ljuvligt att se de fina färgerna och mönsterna igen? Jag är så innerligt trött på stickat och brunt och mörklila och tungt. Det är svårt att välja. Hur jag än byter och kombinerar är det alltid något som är svårmatchat. Och jag skulle behöva en ny bikini... Får nog bli en vända på HM i morgon efter nån fräsch top och en bikini. I-landsproblem!

Ikväll ska vi på kalas :D  Fast paddorna stannar hemma och tittar på melodifestivalen.

Ps: För exakt ett år sedan skrevs jag ut från sjukhuset efter en vistelse där på flera veckor. Tänk så skönt livet kan vara i jämförelse! Jag känner mig hyfsat frisk, ganska pigg och glad som en lärka. Jag sover i min egen säng och jag får ÄTA! Livet är underbart!! Jag tänker på det hela tiden. Och jag tänker på dig, Tina.

6 kommentarer:

  1. Jag har gjort fläskpannkaka EN gång, men naturligtvis inte efter konstens alla regler. Den gick att äta, men det var ingen smaksensation.
    Jag kommer också ihåg för ett år sen när du skrevs ut. Först var vi glada, sen blev det inte lika kul. Men det bästa är att fokusera på det positiva och det är du bra på!!

    Jag tror inte ni förstår hur avundsjuk jag är på er som ska åka iväg nu. Även om det börjar våras här så vill jag ha meeeeer!!

    /SIS

    SvaraRadera
  2. Pankisarna var fantastiska.

    Bök.

    SvaraRadera
  3. Dina fläskpannkakor såg betydligt godare ut än dem vi åt i mellanstadiet, de var fyrkantiga och helt tjocka och konstiga minns jag!

    SvaraRadera
  4. Fläskpannkaka är jätte gott, det äter vi ofta här hemma. Men dina såg bra mycket godare ut.
    Härligt med sol och värme snart, jag hade också velat åka till solen! Hoppas ni får en trevlig resa!

    SvaraRadera
  5. fläskpannkaka är fint, blev så sugen på det nu! det var en återkommande inslag i fam olssons matagenda, så smidigt sätt att utfodra alla barn gissar jag på ;)
    underbart att få packa sommarkläder! hoppas ni får en underbar vecka :)
    och hörru du, gillar du inte att titta på samma bild 99 ggr ;) hihi
    kramar

    SvaraRadera
  6. Skönt att det gått så bra för dig!
    Hoppas verkligen eran resa blir underbar, ni kommer nog njuta gärnet ;)

    SvaraRadera