tisdag 9 mars 2010

Husman del 2 och 3.

Lördagen var dag 2 i mitt husmanskost-program. A hade fått välja en rätt ur kokboken och det blev järpar. Inte helt otippat.

Järparna innehöll allt möjligt konstigt; torkade aprikoser, persilja, russin och en helmassa vispgrädde. Till detta skulle en slags pressgurka på sirap och vinäger serveras. Maten smakade bra, ett medelbetyg. En fördel var dock att man inte behövde försteka järparna på spisen utan skulle pytsa in dem direkt in i ugnen. Som sagt, stek-os är inte min grej.

Söndagen blev dag 3, inte helt otippat. Denna dag serverades Kyckling i dragon-sås. Det var ganska omständligt...

Först skulle man göra en buljong att koka kycklingen i. Sen skulle man koka rotfrukter i samma buljong. Sist skulle man reducera all buljong (flera liter) till 5 dl. Det tog lite tid för att få det att koka ner ordentligt. Dock förstår jag poängen -såsen blir mycket djupare i smaken, helt klart. Såsen smaksatte man med vinäger, dragon och fransk senap. Och massor av grädde, som i alla andra husman-recept hittills. Såsen var den stora vinsten i denna rätt men jag vet inte om den var värd 2,5 timmar. 

Mamma och pappa var ute på hemligt uppdrag och vi fick plötsligt oväntat besök. Maten räckte till dem också! Vad mysigt det var när de ramlade in så där, önskar det hände oftare...

A har köpt ett nytt objektiv, som nu allmänt går under namnet "fågel-objektivet". Gissa varför? ;)

En liten kaxig rackare detta, han har visst en del att orda om ser jag.

Snart snart snart är det dags att möta solen och värmen och ljuset. Ni kan tro att vi kliat oss i huvudet när vi bestämt vilka böcker som ska packas med.

Sov gott!

2 kommentarer:

  1. shit vilken sur fågel!!! man riktigt ser hur han rynkar ögonbrynen och skäller.
    jag tycker järparna var klart över medel, och gurkan var otippat god! mkt bättre än vanlig pressgurka. tror att joffe hade gillat den! =)

    /pyro.

    SvaraRadera
  2. Oh mein Gott vad omständigt det var med kycklinrätten!! Fattar inte att du pallar ge dig på såna projekt... och att de höll på med sånt JÄMT förr i tiden. Undrar om såsen hade fallit mig i smaken. Jag gillar dragon i bea-sås, men inte i sån kall sås till typ fisk...

    Vad blir det för böcker till öarna??

    /SiS!

    Ps. Vilken fin bild på faugeln!!

    SvaraRadera