tisdag 30 mars 2010

Semesterläsning

På semestern läste jag förstås en hel del. Vad lägligt att det var bokrea precis innan vi åkte :) (Därav de snygga rea-etiketterna på framsidorna -stilfullt!) Här kommer korta resuméer av vad jag läste.

Före stormen av Judith Lennox
Jag älskade boken Alla mina systrar och blev därför glad när jag hittade denna bok av samma författare. Boken utspelar sig i södra England och på Irland under 1900-talets första hälft. Den beskriver en familj och relationerna medlemmarna emellan. Ganska mycket dramatik; två världskrig, livslånga hemligheter, trassliga förflutna och kärlekstrubbel. Det låter lite tantsnuskigt men det är det inte. Personerna är väldigt komplexa och sympatiska, de har både sina bra och dåliga sidor. När jag läser såna här böcker tänker jag alltid att så lite man vet om andras liv, alla har vi saker att brottas med och alla har vi glädjeämnen som gör det värt det. Ett plus i kanten för de fantastiska miljöerna som beskrivs i boken!

Om jag kunde drömma av Stephanie Meyer
Detta är del ett i den omtalade Twilight-serien. Jag var tvungen att se vad alla snackade om! Ärligt talat är jag lite besviken men det beror kanske på att serien är så upphaussad. Första delen handlar om Bella som blir kär i en kille i sin nya skola och det visar sig att han är en vampyr. Ju kärare han blir i henne desto större blir hans törst efter hennes blod. Deras relation blir en livsfarlig balansgång mellan deras känslor och hans instinkter. Vampyrböcker har aldrig tilltalat mig. Det som gör denna speciell är att den faktiskt är verklig, det känns ganska naturligt alltihop. Mest av allt är det dock en klassisk kärlekssaga, även om det ilar lite längst ryggraden i slutet. Troligtvis läser jag tvåan.

Gåtornas palats av Dan Brown
Okej, detta var den sista Dan Brown-boken som var oläst för mig så nu slipper ni tjatet ett tag ;) Boken handlar om hur sårbar den datoriserade världen är; vår säkerhet är helt i händerna på datasystem och i förlängningen de som arbetar med att skydda dessa med koder. Boken tar upp ett otroligt hisnande och intressant problem. Synd dock att boken skrevs 1988 och kom ut 20 år efteråt -det har hunnit hända för mycket på fronten för att boken ska ha avsedd effekt. Kärnfrågan är fortfarande aktuell men lite svår att ta på allvar nu när t.ex. internet är var mans (kvinnas!) "egendom".

De modigas rike av Tamara McKinley
Detta är den andra boken i en serie som följer några engelska familjer genom livet efter att ha emmigrerat till Australien. Vi hittar människor i alla skikt; prästfamiljen, straff-fången, greven och bonden. Boken är en riktig äventyrsbok som drar med en genom ödemarker med hungriga dingos och straff-fångeläger och irländska revolutioner -via överklassens salonger och kontor. Boken är ganska overklig sett till alla märkliga sammanträffande, men ändå underhållande. Intrigerna frodas och man får snabbt favoritkaraktärer. Kanske inte den högsta formen av litteratur men vem har sagt att man alltid ska läsa det?! Och, jag har faktiskt lärt mig väldigt mycket om Australiens historia.

Allt från bokmalen för ikväll!

5 kommentarer:

  1. Va?? Läste du alla dessa på en vecka?? Snabbt jobbat må jag säga! Vilken var bäst?

    Sis.

    SvaraRadera
  2. EllaPellaKnäckehäxa30 mars 2010 kl. 21:54

    jag tycker den av judith lennox verkar bäst!

    SvaraRadera
  3. Nämen Micro! Det är tredje boken som är bäst, tvåan är lite halvtråkig om du inte gillade ettan sådär. Men stå ut tills trean :) Jag ÄLSKAE dom, snart dags att läsa om ;D
    Puss och kram!

    SvaraRadera
  4. Tänker på dig idag och håller tummarna för att det blir ett bra besök för dig! Att du känner dig nöjd är det viktigaste.
    Jo det känns som om jag haft en magsjuka i två veckor nu. Påfrestande!!
    Hoppas du får en fin påsk, blir ni kvar i skåne? Du ska inte med på RMT:s ungdomshelg i maj?
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Jag är besatt av Twilight filmer, har dock inte läst böckerna än, men får nog göra det, alla är ju på rean. men jag har hört på annat håll att böckerna inte är bra, men smaken är ju som baken och jag är ju som jag är. ;) läste du alla böckerna på semestern? shit vad snabb du är i så fall.
    Har du läst hyptnotisören? gör det, den är så bra, fråga Johanna!

    Hoppas det gick bra på sjukhuset och att det bara är positiva saker som händer.
    Glad påsk!

    SvaraRadera