lördag 27 mars 2010

Våren har försovit sig.

Man kan undra när våren kommer, egentligen. I veckan var det varmt och soligt men idag har regnet öst ner. För ett år sedan togs denna bild...

Jag vet, hon är fullständigt bedårande! Men det var inte det jag ville visa, jag ville visa att det redan var padd-värme ute. Våren hade kommit så mycket längre förra året!

Tills dess; kan inte våren komma till Paddeborg får Paddeborg tjuvstarta med egna medel.

Rosa tulipaner och påskliljor inhandlas. Liljorna luktar så gott! Starkt, faktiskt. Och den starka gula färgen är så härlig efter den mörka vintern.
Jag längtar ut i trädgården. Jag vill plantera vårblommor i krukor på trappan och börja rensa ogräs. Doften av blöt jord är så tydlig efter en hel vinter, för då har den legat i marken och gottat sig så länge. I morgon tror jag att jag går ut och härjar vare sig det är fint väder eller inte. Och inomhus ska jag börja förodla dill.

Det har inte hänt mycket idag. Syster på besök. A städade källaren. Jag bakade bröd och gjorde en lasagne. Sen skrev vi listor och planeringar inför påskfestligheter. 3 middagar/ kalas ska hållas på 4 dagar! Efter att ha satt ihop alla rätter är jag totalt inspirationslös. Lite tid har även spenderats med violinen. A tycker att ljudet är mycket bättre nu sedan make-overn. Själv är det svårt att höra, jag tänker på annat ;)

Nu ska jag lyssna på Haydn, Hejdå!!

4 kommentarer:

  1. Fiolen låter underbart!

    Bök.

    SvaraRadera
  2. EllaPellaPlingPlong27 mars 2010 kl. 22:47

    men varförnånstans är hilma på bilden!? är det vitemölle? ser ut så på sanden, kullarna bakom och de höga pålarna... ?
    storasyster kan tillägga att man fick extremt god lasagne på paddeborg idag! man får iofs alltid god mat där, men idag var det extra gott! =)

    SvaraRadera
  3. Det är ändå en himla tur att det är plusgrader för annars hade allt det regn som kommit idag varit snö. Huvva!! Dropparna idag jar varit enorma. Det finns en annan grej med regnet också... det hjälper till att smälta bort is och snö som ligger kvar, iallafall här i norr. ;)

    Hörde av Ella att lasagnen smakade mycket fint. Användes några särskilda knep?

    Nästa helg kan vi plantera, jag vill också vara med!!

    /Sis!

    SvaraRadera
  4. Ella, det är Vitemölle Du var också med, minns du inte? Vi körde inom på vägen hem med mamma och pappa, vi fikade på stranden och låg och solade i bara t-shirt! Helmer sprang ner till vattenbrynet som en galning.
    Johanna, mkt örtkryddor. Säkert dubbelt så mycket av vad det skulle stå i ett recept :) Och förstås, den goda hårda getosten på toppen.

    SvaraRadera