måndag 5 juli 2010

Apelsinsoppa.

Hur har ni det i hettan? Man går inte många knop, bara det nödvändigaste blir gjort!

I torsdag kom mamma och pappa förbi, de hade varit på Kreta och körde inom på väg hem från flygplatsen. Dagen innan hade jag gjort en blomkålsterrine som vi skulle äta. Jag ville göra något i förväg och helst skulle det vara kallt och fräscht.

Serverade med lax samt sallad på äpple och gurka. Det var inte alls svårt att göra en terrine, det ska jag göra fler gånger. Blomkål är ju underskattat, det smakar gott med sin söta smak tillsammans med salt lax. Jag fick en söt väska från Paul Frank och vi fick grekiska läckerheter att mumsa på också.

I lördags hade vi gäster då också. A:s mormor och morfar kom på lunch. Fy vad varmt det var :( Vi grillade och det var knappt man kunde sitta ute. Efterrätter är jag dålig på. Vad bjuder man efter en lunch en het sommardag? Gjorde en apelsinsoppa. Pressade apelsiner och mixade med vaniljsocker. Redde av lite och blandade i riven mörk choklad och passionsfrukt. Det gick hem hos gästerna!

Jag serverade den iskall, mycket svalkande.

Efter det tog vi ett snabbdopp i Klagshamn. Ljuvligt!

I landet växer det och växer.... här är en bild från innan jag rensade igår.

Fina huvuden får vi, men även en del ogräs. Men jag fokuserar på maten just nu! :)

Åt grekiska läckerheter tillsammans med egen sallad. Inte dumt alls. Och landet rensades sen under tiden jag lyssnade på sommar-pratare.

Söndagen var en skön slappdag! Vi bestämde oss för att bara hänga hemma runt slottet. Dagen började således med långfrukost och hundra delar Sydsvenskan.

Sen tvättade vi, strök samt manglade sex maskiner tvätt! Skönt att ha det gjort. A började på köksfönstret som ska målas invändigt (icke löstagbara spröjs...) och jag pysslade lite i trädgården samt gjorde musli igen.

På kvällen gick vi en runda och vattnade och beundrade allt som växer. Dofter kommer fram så tydligt framåt kvällen.
Astrid Lindgren-rosen blommar för fullt i all sin prakt.

Denna köpte vi i lördags. Vad kan den heta? Den är vacker och doftar mjukt och fint. Skir och lite ovanlig.

Vi har planterat nya blommor runt trappan och porten. Violerna från april blev lite trista till sist... pelargoner funkar alltid!

Runt fågelbadet blommar det och insekterna har full verksamhet. Vi har medvetet satt blommor och doftade växter där för att samla humlor, bin och fjärilar. A fastnar ofta här med sin kamera, ska ni veta...

För några år sedan fick jag en lilja av min svåger. När den blommat över grävde jag ner den i rabatten, sen dess blommar den varje år. Jag blir lika förvånad varje gång!

Min morgon var en kamp, viljan mot naturen typ. Viljan vann som vanlig och framåt lunch kände jag mig som en människa igen. Jag är dock jättetrött och trampade hemåt redan vid fyra medan jag lyssnade på sjöväder-rapporten. Började läsa en ny bok och pysslade på uteplatsen. Härligt att ta det lugnt. A har varit ute och cyklat 26 km och kom nyss hem. Det ser ut som att regnet hänger i luften... hoppas! Vår gräsmatta skulle behöva en klunk och luften borde rensas upp lite. Sov gott!

4 kommentarer:

  1. Sjöväderrapporten måste ju vara oerhört intressant för dig som vistas så mycket på havet... :) Knäppgök!!
    Kan tänka mig att apelsinsoppan smakade väldigt fräscht, skulle själv aldrig komma på en sån efterrätt på ren fantasi sådär.
    Fint med röda pelargoner, är det samma vid båda sidor om dörren?

    Hoj hoj!!

    /SIS

    SvaraRadera
  2. Oj vad mycket god mat och vilken prunkande trädgård.
    mM.

    SvaraRadera
  3. Vad avundsjuk jag blir att du får ha dina grönsaker i fred även om du inte har växthus. Jag går ut med mördarinstinkt varje kväll. Med en vass pinne i ena handen och en lättöls burk i andra (å nej jag ska inte dricka den själv avskyr öl) jag häller i små skålar och sniglarna dras till ölen och trillar i, ja du förstår säkert vad som händer. Hur de tar sig in i växthuset har jag ingen aning om eftersom det är stängt hela tiden förutom takfönstret. Har kommit ut flera mornar och plantor har varit jämnade med marken, snyft.

    Önskar jag hade samma matintresse som du, massor av idéer och goda maträtter. Annars har vi rätt lika intressen trädgård, böcker, Bamse, brev som dimber ner i brevlådan (helst på brevpappaer ;-) mm

    Kram så länge
    Catrin

    SvaraRadera
  4. Håller med, luften behöver rensas, växterna behöver vatten och framförallt tror jag att du och jag behöver en paus i värmen. Pust! Det här är INTE behagligt.

    SvaraRadera