torsdag 8 juli 2010

Rosor och resor.

I lördags när A:s mormor och morfar var hos oss så hade de plockat en ros av var sort som de har i trädgården. Deras trädgård är väldigt mysig och välskött på ett bohemiskt sätt, och där finns flera rosenbuskar. Vackrast var den gigantiska peace-rosen ni ser här. Den lilla vita till höger doftade dock ljuvligast. Den kommer ursprungligen från storgården mormorn växte upp på, och har funnits på gården sedan 1700!

Tänk vad länge den busken har skänkt glädje, hur många olika personer har inte känt doften och njutit?! Livet i alla dess former kan vara en hisnande känsla.

I dag efter att vi hade städat huset gick jag ut och plockade lite blommor jag också.

Det blev en salig blandning av allt möjligt, en riktig högsommar-bukett. Daggkåpa är grovt underskattat tycker jag! Den är så frodig och krispig och fräsch.

I går gjorde jag något tråkigt som blev ganska kul ändå. Jo, jag har ju berättat för er att jag och J ska åka till London. Och då kom dilemmat; snygg vs bekväm. Jag avskyr att känna mig "nedklädd" och skämmas i affärer och på matställen. Samtidigt är det grymt opraktiskt att vara snygg när man turistar, man blir bara svettig, sur och får ont nånstans. Gav mig ut på lunchen och började kolla efter rese-skor. Efter högst 10 minuter var jag tillbaka...

Sulorna inne är av något slags mjukt material som formar sig efter foten och undersulan är av rågummi som sviktar mjukt. Lite för stora är de, men jag har fnutte-små fötter (knappt 35!!) och hittar sällan helt lagom skor, så jag är nöjd ändå. Tycker man kan ha dem både till en kjol om det bli varmt, till jeans och framförallt kan de nog traska The Mall fram :)

När jag kom hem idag öppnade sig himlen! Regnet stod som spö i backen och det mullrade mysigt. Sköldpaddorna, som var ute, sprang duktigt in i sina bon och la sig i skydd och tittade ut på regnet. Stolt matte! Vädret har varit riktigt ambivalent sedan dess men det är inte lika kvavt längre i alla fall. Efter att vi städat huset återstod...
En dusch, nystrukna pyjamasbyor, te och gårdagens chokladmuffins med hackad choklad i! De hade lite svårt att lossna från formarna denna gång men de smakade fint ändå.

Nu ska jag lyssna på Brahms och varva ner lite. Snart helg!!

4 kommentarer:

  1. Det var en vacker liten bukett du plockat!
    Jag måste också ge mig ut på sko-jakt. Mina fötter har som bekant en benägenhet att krångla då de får vistas i fel skor en längre stund.
    Vi har det skönt med sol hela dagarna långa, men jag gissar att en och annan bonne hade tackat ja till några millimeter regn faktiskt.

    /Sissy J.

    SvaraRadera
  2. Skorna ser ut att vara större än vad jag vet att dina fötter är. Säkert bekväma och faktiskt myyycket engelska i "designen".
    mM

    SvaraRadera
  3. Fotriktiga skor. Jo jag tackar!

    Bök

    SvaraRadera
  4. Fina skor =)! Åhh, jag kan bara ha fula skor nu, fotriktiga och gympadojjor, allt annat gör att det värker och fötterna blir trötta på kvällen!

    Muffinsen såg riktigt god ut också, men kan du hålla dig från att ta en till? Det hade inte jag klarat av =)....

    SvaraRadera