söndag 18 juli 2010

Hur man gör en lamm-middag. Se och lär.


Som jag har nämnt innan tycker jag att det äts för lite lamm i de svenska stugorna. Vi åt lamm igår och det var fullkomligt himmelskt.

Efter att steken putsats från onödigt fett (det är det som smakar kofta!!) så fick den lite nya kläder. Vi var noga med att trycka in marinaden i alla små hål och skrymslen.

Marinaden bestod av olivolja, timjan, vitlök, vinäger, rosmarin och paprikapulver.

Mycket snabbt och enkelt och inga konstigheter, med andra ord.

In med den en halvtimme på 150 grader. Efter det hällde jag på ca en halvliter vitt vin som snart började bubbla tillsammans med marinaden. Efter ytterligare en timme såg den ut så här:

Lammstek, helt enkelt. Jag hällde upp den fantastiskt goda skyn i en gryta och la även ner lök, soltorkade tomater, potatis, morot och aubergine. När grönsakerna var klara la jag även några sparris på toppen som fick ånga med någon minut.

Sen var middagen klar och middagsgästerna anlände.

Syster D och hennes lille Fritte var inbjudna, det var länge sen vi sågs. Maten blev kanongod och sedan gjorde jag efterrätt också. Man får passa på när man har gäster, A är inte mycket för bakade grejer.

Jag bakade en mandel- och chokladkaka och kokte björnbärssås till. Björnbären var suuuura, jag gillar inte surt! Men chokladen var inte dum.

Fritte fick också en bit chokladkaka. Se bara så nöjd han blev! Han har namnsdag idag, förresten.

Dagen var underbart slapp och skön, vi gjorde inget speciellt. Satt ut och pratade och fika, arbetade mycket långsamt och makligt i trädgården och körde några tvättmaskiner som vi hängde utomhus. Vädret var väldigt behagligt.

A planterade om apelsinträdet. Hilma ville genast kolla läget och poserade vant.

Och Tusensköna, jag har faktiskt ingen aning om hur stort det kan bli, men jag tror att det måste stå i kruka under hela tiden. Jag gissar att det kan bli ganska stort!

Nu ska jag fortsätta med mina reseförberedelser; tvätta, göra "blandband" på mobilen, göra budget, växla pengar, kolla karta, stryka, kolla tågtider, hämta ut medicamenter, skriva sköldpaddsvakt-instruktioner...

Jag är jätteglad över att det snart är semester, att vädret ä svalt och skönt och att jag mår ganska bra i min mage!!

6 kommentarer:

  1. Hilma är vår trädgårdsmästare och tar väl hand om alla växter.

    Bök.

    SvaraRadera
  2. Mmm, det såg gott ut =)! Hade jag inte varit vegetarian hade jag provat att laga det! Hoppas ni får en riktigt trevlig semesterresa!

    SvaraRadera
  3. EllaPellaPlingPlong18 juli 2010 kl. 20:46

    ert bröllopslamm har petats ned från förstaplatsen, detta var bättre! =)
    och det var absolut inga sura björnbär, de var precis lagom och passade utmärkt till den mörka chokladen.
    frithz fortsatte firandet på mitt jobb sen, efter lammstek och chokladkaka fick han kallrökt lax, vindruva och en hallonbåt! snacka om fest.
    hilmas skönhet kommer fram så fint till den gröna färgen på apelsinträdets blad, hon vet sina vinklar och färger! =)

    SvaraRadera
  4. Vad ni myser och fixar fin mat!!! Önskar er en jättefin resa och semester ;)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Fy tusan vad gott med lamm!!! Tog det verkligen bara en timme i ugnen? Så stor och så snabbt? Jag är hungrig så jag tittade bara jättesnabbt på bilderna annars börjar det kurra i min mage här.
    Nog känns det som att vi har hyfsad koll på vår resa nu? Sen får det gå hur det vill =)


    /SISS

    SvaraRadera
  6. Den här maten skulle Houcein ha älskat :) Man äter hur mycket lamm som helst i Marocko, men sedan han flyttade hit har det inte blivit en enda gång.

    SvaraRadera