torsdag 15 juli 2010

Palmlilja och smarrig efterrätt.

Förra veckan inbjöd A sina kollegor på lite grillning. Denna grillning gick av stapeln igår. De kom direkt efter jobbet så det blev i all enkelhet men väldigt trevligt.

Vi grillade fläskytterfilé och gjorde en potatissallad med parmesan, ruccola och vitlök. Vår sallad är kanonfin nu, romansallad och bladsallad serverades med grillade persikor. Grillade persikor passade förresten utmärkt till fläskkött! *noterar*

Till efterrätt gjorde jag vit choklad-mousse med rabarber- och jordgubbskompott. Gott med sötsliskigt och syrligt ihop! Enligt mig var efterrätten det godaste under kvällen.

Kvällen var varm och ljus och vi satt ute till klockan 23 under vinrankor och fikonräd. Alla sa att de fick en Medelhavs-känsla, lite som semester :)

Och äntligen efter 3 år så presenterades de omtalade sköldpaddorna. De grävde försynt i sina hagar bredvid middagsbordet och åt lite melon med oss till fördrinken (den grillade chorizon hoppade de över). Hilma var nyfiken på alla nya dofter.

Ganska smutsig liten tjej, men ändå fick hon kommentaren "vilket sött ansikte!". Gissa om Husse sprack av stolthet?!

I dag har varit en seg dag! Vet inte varför, men tiden gick så långsamt. Efter lunch började jag må dåligt så jag la på ett kol och jobbade undan så att jag kunde cykla hem i rimlig tid. Naturligtvis så råkade jag sätta i gång larmet här hemma. SHIT vad det tjöt! Securitas ringde till A på jobbet och han fick förklara att det var hans halv-dementa hustru som tabbat sig ;) Jag blir ofta väldigt, väldigt trött på mig själv...

Sen la jag mig och läste ut min bok (igen!) under fina stackmoln. Jag vattnade trädgården både länge och väl. Och har ni sett vilken fantastisk skapelse?!

En palmlilja som flyttat från mina föräldrar ner till oss. Den är högre än vad jag är och riktigt pampig. Folk stannar ute på gatan för att kika in på den och suckar imponerat. Den är vacker.

Vädret är lite splittrat. Det regnade på mig i morse men nu ikväll var det strålande. I morgon blir det värmebölja igen och på lördag är det åter dags för regn och åska.

Denna bild tog A häromkvällen, visst är det en typisk svensk sommarbild?!

Skönt dramatisk med hela åskfronten och ovädret som drar in.

Nu ska jag välja en ny bok och lägga mig!

3 kommentarer:

  1. Så palmliljan har slagit ut hos er, det har den inte gjort på Truckonäs än, men till helgen står den nog i blom kan jag tänka.
    Maten lätt mycket smarrig, som vanligt.
    Vilken bok är det du läste ut ikväll? Jag har plöjt böcker nu på löpande band, verkligen kommit in i ett flow. Kanske måste låna några av dig när jag kommer ner next time.
    And NEXT TIME, were are going to LONDON. Thats very nice indeed. Yeah!!

    /Sis.

    SvaraRadera
  2. Visst blir man stolt när man får sötkommentarer om sina småälsklingar! Den där chokladmoussen såg himelsk ut!

    SvaraRadera
  3. Skulle du inte kunna lägga ut receptet på efterrätten? Den såg lovely ut!

    SvaraRadera