fredag 16 juli 2010

Den vita drottningen.


Underbart med helg! Jag är riktigt trött efter denna vecka, det beror nog på värmen till stor del.
Efter jobbet åkte jag hem och släppte ut dinosaurierna i hettan. De gick direkt in i skuggan och gömde sig. När A kom hem åkte vi till stranden och badade en halvtimme. Vattnet var skönt men nästan väl varmt... men jag älskar att bada!! Sen var det dags för lite veckohandling. Väl på Maxi bestämde vi vad vi skulle äta ikväll. Det är svårt att vara sugen på något när det är så varmt... vi köpte mina favoritgrejer helt enkelt; kallrökt lax, avokado, mozarella och pepparrot.

Så först blev det sallad.


Visst ser det ut som efterrätt?! Glass med chokladsås och frukt, ungefär.

Sen blev det ris-pasta med kallrökt lax och dressing på citron och pepparrot.

Orkade inte allt så jag har till lite lunch i morgon. Oh lala!

J undrade vilken bok jag nyss läst ut. Det var Den vita drottningen som är den första delen i en serie om Rosornas krig i England på 1400-talet.
Boken hade en del övernaturliga element som jag gillade mycket, sånt som liksom låg på gränsen till naturligt. Kvinnan i boken (Elisabeth Woodville) hade egenskaper och kunskaper som gått i arv på hennes mammas sida -såna kvinnor man kallade häxor förr och skulle kalla för "kloka kvinnor" idag, kanske. Detta gick som en liten bihandling medan man fick följa det som faktiskt hände enligt historia-boken. Woodville var högst fascinerande! Väldigt smart och antagligen manipulativ. Flera gånger fick hon leva instängd med alla sina barn på märkliga ställen; i Westminster Abbeys krypta, i Towern. Hennes söner prinsarna fördes bort till separata rum i Towern som barn och återfanns aldrig. Än idag vet man inte var de tog vägen. Man hittade barnskelett i det som var deras sovrum, mer än 200 år senare. Så sorgligt. Icke desto mindre ska dessa rum spanas in om en vecka då vi åker till London. Historiens vingslag kommer faxa oss i ansiktet. Vissa forskare tror att drottningen sände sina pojkar utomlands och skickade dit andra barn i deras ställe. Eller så tryckte någon en kudde i en åttaårings ansikte en natt när han sov, som ryktet sa. Vem vet?

Godnatt från supertrött Knutten!


4 kommentarer:

  1. Ingen vet. G´natt.

    Bök

    SvaraRadera
  2. Boken MÅSTE jag låna, den verkar superbra! Intressant att tänka sig att om prinsarna nu blev bortförda till andra länder och aldrig återfanns, så kanske de nu är förfäder till en vanlig Svensson. Spännande, jag längtar jättemycket tills vi ska knalla runt på Towern!

    Skulle aldrig kommit på idén att göra sås av pepparrot och citron, kan inte ens tänka mig smaken, men det är säkert gott. Slottsparet brukar ju ha koll på sådant där.

    /Sis!

    SvaraRadera
  3. Nu åskar och regnar det, hoppas värmen lättar lite! Första bilden ser ut som en efterrätt jag åt hos eriks mamma en gång, men frukt och vit choklad i ugnen ;) saknar dig! kram

    SvaraRadera
  4. Instämmer med din sister, boken låter superspännande. Tack för ännu ett bra tips!

    SvaraRadera