tisdag 13 juli 2010

Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld.



I dessa varma tider blir det en hel del läsning. Man orkar inte mycket annat!
Denna bok läste jag ut förra helgen. Den var intressant. Jag är väldigt fascinerad av den amerikanska kulturen och det liksom "amerikanska fenomenet". Känner mig väldigt kluven till landet. Å ena sidan väldigt frestande: framåtanda och möjligheter och variation. Å andra sidan kusligt: allt som går till överdrift, svårigheten med att veta vad som är riktigt och inte.
Denna bok handlar om Laura Bush:s liv, innan och under hennes äktenskap med Geroge W. Hon är demokrat och småstadstjej. Naiv med ganska smart. Måste säga att jag fick en helt ny syn på amerikansk politik och Bush-paret. Boken kunde vara lite trög ibland men läs den ändå om ni är intresserade av den amerikanska överklassen och sömniga småstäder där alla känner alla. Författaren är dessutom fantastiskt med språket och berättarkonsten, det är halva behållningen.

Inget bad vare sig i går eller idag, det har inte varit badväder, mulet och åska. Tänk det ni! (En bild från Skåre kommer ändå här nedan.)

Skåne är så vackert!! Vi har sovit i källaren de senaste nätterna. 18 grader, underbart svalt! I dag har dock tempen gått ner lite i huset så vi gör ett försök med sovrummet igen. På jobbet satt vi ute och åt trots att det regnade lite. Det var härligt att känna de kalla dropparna och hur luften tappade lite av det varmaste varma.

I dag efter jobbet så har jag och A fixat lite här hemma, hans kollegor kommer hem hit på middag direkt efter jobbet i morgon så det är skönt om det mesta är klart. Jag gjorde en dressing som jag ska slå över potatis tillsammans med parmesan, men den blev så himla salt!! Och när jag säger att den är salt -då är den salt!! La, på mammas inrådan, ner lite rå potatis, hoppas den suger upp sältan. Annars får jag spä och spä med allt möjligt... Usch vad jag grämer mig för sånt klanteri, det är bara så onödigt. Och i köket är jag perfektionist.

Sitter och lyssnar på C.P.E. Bach, en av Bach:s söner. Grymt underskattad musik! Särskilt hans cello-verk. Fantastiskt moderna och komplexa. Synd för honom att hans pappa var kändis, annars hade han kanske fått lite mer tid i rampljuset själv. Jag måste vänja mig av vid Brahms, min hang up pågår fortfarande så jag smyger in en annan kompositör varje kväll.

God kväll!!!









2 kommentarer:

  1. Du är salt.

    Bök

    SvaraRadera
  2. Jag har precis läst "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" och där i nämns ju ett verk av just Brahms som jag lyssnade på ikväll. Fint!

    Här har vi sannerligen inte sett av nåt regn. Eller jo, 3 droppar innan ikväll. Det var nog helt ärligt det minsta regn jag sett i hela mitt liv. Fjantigt!

    /sis.

    Ps. Hoppas potatisen drar åt sig sältan. Ds.

    SvaraRadera