söndag 11 juli 2010

VARMA hälsningar...

Ganska sent i våras, en av årets första hyfsat varma dagar, petade jag ner frön i lite alla möjliga krukor. Och glömde bort vad jag sått var, förstås. Nu börjar det visa sig! En hel stor kruka full av blåklint har presenterats den senaste veckan.

Liksom en hel dröse ringblommor i rabatter både på innergården och framsidan. Visst är de bedårande effektfulla i sin lysande färg? Har hört att man kan äta dem...?

Fjärilskrassen såddes i en ampel enligt en vision att den skulle hänga ner i alla möjliga slingriga vägar.

Och det uppdraget sköter den ju med bravur!

A gick inom en blomsteraffär som hade rea. Han köpte ett apelsinträd för halva priset.

Snacka om kap! Nu har vi ett limeträd och ett apelsinträd. Limen blommar, förresten.

Här är något annat vi köpte som pytteliten stickling på Lantmännen i våras.

Den levererar ju också, kan man lugnt säga!

För tredje året i rad sådde jag lin. Lin är så vackert!

Skirt, svenskt och graciöst.

Brukar så det i rabatten men denna gång blev det i en spann. Blev ganska fint det också.

Sådde även en del i miniväxthuset som ni kanske minns, och här har jag fått upp en jätteplanta. Av....?
Jag vet inte!! Kan det vara en aubergine? Hur dum får man vara...

Ett annat säkert högsommartecken i Skåne;

Stockrosor! De första har börjat slå ut. Oh lala!

Och mina physallis börjar få bär. Förra året var det fullt av bär så här års. Den sista veckan har plantan fullständigt exploderat -kan den göra annat i detta väder?!

Vädret ja... Uppenbarligen trivs alla våra växter. Själva har vi flyttat ner i källaren för att trivas bättre. Där är svalt, mörkt och tyst. Men framförallt svalt, då! Äntligen har vi kunnat sova ett par nätter.

I går grillade vi fisk. Jag gjorde små foliepaket och la ner torsk, lax, blomkål, tomater, lök, paprika, morötter och svamp. Sen blandade jag allt med smör, vitlök, salt och citron.

Vik i hop, lägg på elden. Mer behövs inte! Mumsigt och lätt att fixa. Och nyttigt också, ju!

I går kväll åkte vi en sväng till Klagshamn och badade. Jag invigde min nya bikini som jag ryckte åt mig i farten igår när jag skulle köpa strumpor.

I dag fick den bada igen, för vi åkte till Skåre ett par timmar. Vi kollade på hus där för flera år sedan och så här i efterhand kan vi konstatera att det är ett himla mysigt ställe! Om än lite avsides...

Vattnet var rätt okej kallt om man gick ut en bit och det var inte så mycket folk på stranden. Skönt! Vi tog med en parasol och smorde in mig med solskydd 30 (eftersom jag inte får vara i solen, egentligen) och spenderade ett par sköna timmar med varsin bok.

Nu på kvällen har A målat ett fönster och jag har planterat om lite plantor och gjort ordning inför veckan med mat och tvätt och annat. Den senaste halvtimmen har det åskat. Underbart! Hoppas nu bara att ett riktigt regnväder brakar lös, det skulle behövas. Nu ska jag gå ut i trädgården och lyssna på mullret och kika efter blixtrar...

4 kommentarer:

  1. Jag tror att jag ätit ringblommor i en sallad en gång! Ni har så många fina blommor, jag är riktigt avis! Jag har ju ingen hand med växter över huvudtaget, jag glömmer att vattna dem och allt taskigt som man kan göra!

    SvaraRadera
  2. Den blå färgen på blåklint är verkligen BLÅ, väldigt vacker blå färg. Håller med om att linen passade bra i hinken, blev lite lantligt över det hela.
    Här hade det sannerligen behövts braka loss ett åskväder också. Blev det svalare hos er efter regnet? Jag funderar på att köpa en stor jäkla monsterfläkt. Det hade varit grymt!!

    /Sis

    SvaraRadera
  3. Vackra blommor och vackra bilder!!
    Hoppas du har det bra i hettan, själv håller jag på att minst sagt smälta bort. Tycker det är för bra nu när man inte är ledig och kan ligga vid havet och svalkas ned.
    Tack för tipset på resmål, som det ser ut nu blir det antagligen Grekland. Skulle gärna vilja till Tunisien eller Egypten, men min läkare skulle nog trilla av pinnen om jag ens nämner Egypten :P Dumt att riskera om man åker själv..
    När nalkas det semester för dig och mannen?
    Hur gick det med calprotektinet?
    Sköt om dig! kramar

    SvaraRadera
  4. Hur funkar det med lime- och apelsinträd, kan man plantera de så att de blir stora så småningom eller har man alltid dem i en kruka? Ger dem goda frukter?

    SvaraRadera