torsdag 1 juli 2010

Midsommarfest.



Midsommar har kommit och gått! Sommaren är verkligen i sitt esse nu, varje dag slår något ut. Det doftar och växer på alla håll och kanter. Perfekt tid för att ha en fest! A hade försenad 30-års-fest på midsommarafton.


När gästerna kommit serverade vi fördrink och drog igång de första grenarna i en femkamp. Efter en tipsrunda som snälla syster J bidragit med (världens roligaste frågor, de handlade om A!) så var det dags för nästa gren -smakleken!

Minns ni den? Gästerna fick smaka på allt från stjärnanis till pepparrot och trattkantarell. Det är svårare än vad man tror när man inte ser...


En annan gren var pilkastning. Underskattat! Ovan ser ni J i full koncentration. Andra grenar var jätteplockepinn och krocket. Vissa är tävlingsmänniskor, andra inte... men attans spännande var det!

Vädret var bra hela dagen. Vi hade oroat oss för regn men vi klarade oss fint, solen sken faktiskt nästan hela dagen! (Jag och min vän K på bilden.)





Bilden ovan styrker den olidliga spänningen genom grenarna.


Ingen sommarfest utan grillning! På menyn stod grillade revben, kycklingfiléer och kryddiga korvar. Till detta serverades sallader, kalla såser, nypotatis och grönsaker. Vet inte vad som var mest poppis, kanske mangosåsen?

Och rosévin! De flesta hämtade om flera gånger och då blir jag ju glad!

Syster D med sin första portion... men det ska i rättvisans namn sägas att det var ganska små tallrikar ;)

Underbart härligt att kunna duka ute och äta ute. Maten smakar bättre och det blir liksom lite friare stämning. Tur att vi hade femkampat så att aptiten kom igång, jag hade gjort ungefär hundra ton mat!!

Festens bebisar ;) Småflickorna!

Jag och H. H och hennes pojkvän kom ner från Stockholm. Jätteskoj att de tog sig tiden och omaket. När man bor långt ifrån varann mister man annars den mesta spontaniteten, som såna här fester.

Vi dukade långbord på uteplatsen och granngubben gjorde sitt bästa för att notera varje tugga vi tog. Han hängde utanför fönstret i tid och otid för att demonstrera att han ogillade att vi var där ute. Suck!!


Efter maten blev det dags för presentöppning.
Jag tror att A glömt att han fyllt år egentligen, han verkade överraskad när folk kom med presenter . Han fick jättefina saker, verkligen genomtänkta och generösa. Av E och E fick han ett rosa kit innehållande bland annat hatten han har på huvudet. Vad passar bättre till en person som avgudar rosa prylar?! Mitt i prick!

Sen, det alla väntat på, femkampsvinnarna avslöjades!

Priset var såpbubblor.

Aldrig förr har människor mellan 25 och 35 roat sig så länge med såpbubblor. Det är inte mycket som behövs, alltså... Cupcakes serverades. Tyvärr hade de havererat i kylen så de var inte så granna, men de smakade ju som vanligt i alla fall. D hade stått och fixat i ordning alla 5 minuter tidigare och då var de jättesnygga. Typiskt!


Kvällen övergick i midsommarnatt någonstans bland alla såpbubblor. Vi hämtade levande ljus och satt ute med te, whisky, kaprifoldoft och bubblor ett bra tag.

...tills A kopplade ihop projektorn med singstar, då drog karaoken igång!

Schlagerskivorna var mest poppis! Någon gång efter tre så bidde det tyst på slottet. Men då sjöng redan fåglarna utanför och natten var ljus och varm. Tack för en härlig dag och natt!
Ps: Fler bilder finns på www.pantarholmskajen.bloggplatsen.se

9 kommentarer:

  1. Tack alla för ett underbart kalas!

    Bök

    SvaraRadera
  2. Tack för en kanonfin fest! Så kul med bilder, vi måste införskaffa oss en ny kamera så vi med kan ta :) Jag blir riktigt hungrig när jag tänker på all god mat, och de smaskiga cup-cakesen! Kram från E & E

    SvaraRadera
  3. Du glömde den helgrillade fläskkarrén!! (eller vad det nu var) Den var för god för att inte nämnas så jag gör det här. :)
    Måste säga att gubben är lite underhållande, hans spionerande ökade ju spänningen ännu mer hos gästerna. Men FY vad drygt att behöva dras med hans bittra blickar VARJE DAG!!

    Tack för en mycket fint ordnad fest!!

    Tjillevippen!!

    /SiS

    SvaraRadera
  4. vilken härlig dag! Maten lät himla god!
    Johanna berättade lite om grannen sist hon var här, jag skrattade rätt många gånger under hennes berättelse. ha ha
    Hoppas ni får en fin helg!

    SvaraRadera
  5. Vi tackar för en mycket trevlig fest! Även om "smakmomentet" inte var riktigt min grej... Det är det obehagligaste som finns!! Äta nåt man inte vet vad det!!! Men underhållande för övriga.

    Jag var eg sugen på singstar men jag hade ju förstört min fabolusa sångröst med *host*host*host*

    Jag ser framemot ditt blogginlägg som kommer efter v.31 utflykt till Skånes framsida! "Norraväst"

    Stor kram från mig & Ola!!

    SvaraRadera
  6. Vilka fina bilder på er alla!!! Ni verkar ha haft en superdag! Och ni är säkert bra värdar kan jag tänka mig!

    Ha en fortsatt fin sommar!!!

    SvaraRadera
  7. Vilken söt klänning du hade på dig, jättesöt!
    Nä det är så sant som din mamma säger, det är ingen som tackar en för att man går på knäna. Jag försöker, men dte är så himla svårt att tampas med det dåliga samvetet som man får..
    Att ha en underhållsdos med 20 mg är inget bra alls om jag får säga det. Och jag vet ju hur du har det för jag har själv varit där. Håller tummarna för Humiran. men visst har du haft den innan? Och då funkade den inget vidare? Eller hur var det?
    Hoppas du får en bra vecka och kämpa på med jobbet ;) Dra för fönsterna och låtsas att det regnar, det gör jag ibland för att stå ut...haha. Sköt om dig! Kramar

    SvaraRadera
  8. EllaPellaPyronella7 juli 2010 kl. 11:37

    helt perfekt midsommar, förutom vackert väder och dito omgivningar, så fick man god mat (i kopiösa mängder), underhållande sällskap och välplanerad femkamp. jag hade det mao jättebra hela kvällen, tack kära ni!
    (den mer sansade halvan av mig har också lovordat tillställningen flera ggr, någon dag ska jag få honom att använda tangentbordet själv...)

    SvaraRadera
  9. Tack så hemskt mycket för den trevliga festen och supermaten, men där var nog ingen förvånad.. Du är ju en otrolig kock! Kul med femkamp också, det uppskattade vi tävlingsinriktade galningar :)

    Fina bilder också förresten! Kramar Hanna ( & Björn)

    SvaraRadera