söndag 28 februari 2010

Karmelitsystrarna

I fredags efter jobbet mötte jag upp mamma och pappa som var på besök. Vi handlade lite kläder på Hansa-kompaniet och tog sedan en fika där. Efter ett tag mötte vi upp de resterande systrarna som hade varit på massage. De var lite mörbultade och omtöcknade... Kl 16 gick jagm J och A och gjorde behandlingar. Jag gjorde pedikyr och de andra ansiktsbehandling. Snacka om att jag har mjuka fossingar nu!

Väl hemma stod maten redan på brodet. Sällan man kommer hem till dukat bord i sitt eget hus. Det serverades potatis kokta i öl-fond...

samt vildsvin. Smakade jättegott efter en lång arbetsvecka! Kan verkligen rekommendera att koka saker i öl sådär, det blir en väldigt mustig sås.

Vildsvinet var så färskt det kunde bli och var saftigt och fint.
I går var det dags för min och A:s födelsedagaspresent till J! Här gör vi oss vackra(re) framför spegeln.
Först gick vi till Malmö Operas restaurang och åt en trerättersmeny. Godast av allt var förrätten - och jag som alltid sagt att jag inte gillar krabba! De hade tillagat den med knaprigt sidfläsk och en sötsur tomatconcassé Oj vad gott det var, jag blev så förvånad! Kul att jag fick omvärdera det. Sen blev det kalventrecôte med potatis friterad i ankfett, en kronärtskocksmousse samt jordärtskocksflan. Till efterrätt blev det crepes suzette.

Operan vi skulle gå på hade premiär så det var lite extra festligt för kvällen. Föreställningen var verkligen bra. Snygg scenografi och vacker musik. Operan heter Karmelitsystrarna och handlar om ett nunnekloster som stormas under franska revolutionen. Storyn var så gripande och dramatisk. Slutet var mäktigt men mycket sorgligt. Dialogen var ganska lätta att förstå vilket var bra, för annars blir det mest att man sitter och gissar sig till handlingen... Föreställningen kändes inte som tre timmar!
Att gå på opera då och då borde alla göra för det ger en så skön känsla av exklusivitet och äventyr. Vackra miljöer och festklädda människor. Själen mår bra av omväxling!

Nu är våren här. Första vårtecknet är dokumenterat:



Ser ni, de är på väg! Vi har barmark i över halva trädgården nu. Det ser inte för kul ut men ändå hoppfullt. Såg även lite snödroppsblad och begynnande knoppar på vår lager. Hoppas inte att allt dör nu i slutet av veckan då det blir kallare igen!


4 kommentarer:

  1. Det var den bästa helgen på lääänge och det är tack vare min familj! JÄTTETACK för helkvällen i lördags, den blev oförglömlig!
    Som jag skrev i min egen blogg: Samtliga sinnen fick sig en rekäl omgång. Fantastiskt!!

    /SiS!

    Ps. Snön hade smält lite här också, men inte tillnärmelsevis så mycket som i Malmö... =/)

    SvaraRadera
  2. Ja, nu är det jag som bestämmer. Och jag låter bland annat känslorna styra och inte vad alla andra tycker och tänker ;)Så med andra ord så kan jag ju säga att helgen var precis så mysig som jag hoppats!
    Hittade ingen klänning i storstan, men ska ner på stan i veckan och kolla läget. Bild kommer kanske då.
    Varför är man så naiv och tror att det ska vända och bli bra av sig själv? hehe. Det känns så väl igen!!
    När är det ni åker? Hade varit gott med lite sol och värme, så lite avis är man. Fast jag har det ganska bra jag med!
    Sköt om dig!! Kramar

    SvaraRadera
  3. Kul att det snart är vår i söder:) vi fick ungefär två decimeter snö till igår...hoppas allt är bra och att ni får en bra resa så ses vi nog till påsk?!
    Kram lillasyster J

    SvaraRadera