måndag 12 april 2010

Framside-make over.

I helgen var det dags för det jag gått och grunnat på halva vintern, nämligen att göra om framsidan. 

Framför huset har vi haft en rabatt, en ganska bred. Den har varit mitt konstanta dåliga samvete; inget ville växa där -förutom ogräs. Hur mycket jag vattnade och planterade och klippte och rensade så såg det inte fint och välskött ut. Ogräset frodades, alla blommor hängde och rosorna blev uppätna av konstiga myror. Så, i helgen åkte den! Rosorna har flyttats in på uteplatsen liksom en del perenner. Andra perenner har jag planterat om i resten av trädgården.

Sedan la vi sten  i direkt anslutning till huset.

Det som är jord är den före detta rabatten, så vi la bara sten cirka en femtedel av den ursprungliga rabatten.

Här går Hilma och inspekterar. På kvällen när solen låg på blev det äntligen tillräckligt varmt och lä för paddorna att få vår-premiär. Stenen är grå och gul sjösten. På jorden lade vi sedan toppdress, NPK och slutligen nya gräsfrön. 


Någon som kan se var Helmer tagit vägen? Riktigt väl kamouflerad! Gott i solen!

Resten av framsidan topdressades också, och så slängde vi på fler frön. I morse blev jag förvånad när jag såg vår eländiga gräsmatta men förhoppningsvis kommer vi att ha en GRÖN gräsmatta i sommar, utan ogräs. Hoppas det växer upp snabbt!!

Hela helgen slet vi ute, så helgen gick jättesnabbt. På lördagkvällen var jag på en supertrevlig fest men jag var riktigt trött efter en heldag ute med jobb och frisk luft.  Nästa vecka är det ännu mer jobb som väntar, men det har jag väntat på hela vintern. 

Nu ska jag se Vetenskapens värld! Hej på er.

3 kommentarer:

  1. Och jag ska ut på bänken och se gräset gro.

    Bök.

    SvaraRadera
  2. Väldigt snygg sten! Den ser ut som den som ligger i Vitemölle. Tänkte ni på det?
    Det kommer att se markant prydligare ut nu och när gräset sedan vuxit upp. Ni är duktiga!!

    Jag såg Helmer. Fick ni loss honom?

    /Sis!

    SvaraRadera
  3. EllaPellaKnäckehäxa12 april 2010 kl. 22:46

    det kommer att bli mkt finare, mer tillrättalagt och strukturerat liksom. lite oredigt nu.
    jag ser fram emot att få gräva lite jag med! när ska ni fortsätta?

    SvaraRadera