söndag 25 april 2010

Husmanskost del 5 samt ny trädgårdsöverraskning.

Tvärtemot väderprognosen så blev dagen solig och varm. "Radion" av fågelkvitter fortsatte från gårdagen.


Visst är den söt, vår lille skönkvittrare?!

På vår baksida har vi länge haft en ful och tråkig kompost, till största del bestående av jord, rester från landet och gamla plantor. Det har vuxit gräs och ogräs på berget av jord och varit allmänt missprydande och oanvändbart.

Det rådde A bot på idag! Han överraskade mig ännu en gång med sin idérikedom och stora biceps, han byggde en kompost!

Så ordningsamt det ser ut nu. Jag älskar att få överraskningar i trädgården, förra veckan skjulet och nu detta. Och så kom han med dunderidén att vända jorden och lassa i trädgårdslandet.

Smart, hörru! Varför köpa jord när man har finfin jord i trädgården? Samtidigt halverades dessutom jordkullen. (Inte av mig, mina så kallade biceps är i princip obefintliga. Numera.)

Jorden kördes alltså hit (5 skottkärrelass med jättefin och näringsrik jord!) och vändes ner tillsammans med hönsgödsel.

Sedan sådde jag; sallad, romansallad, ruccola, salladslök, morötter och -vårens nykomling -svartrot! Om ett par veckor ska jag så rödbetor och om ett par månader ska fänkålen sättas ut, den sådde jag ju igår i vårt miniväxthus inomhus.

A klippte äppleträdet. Det har redan fått blad och knoppar men mycket av det åkte av.

Jag tycker att kvistarna (på marken) har en vacker färg. Heter den malva? Brunlila.

Medan träder klipptes gjorde jag del 5 i husmanskost-serien. Kålpudding!

Kålpudding har vi faktisk ätit ganska mycket under uppväxten och jag gör det då och då. Idag gjorde jag dock inte mitt vanliga hitte-på-recept utan efter kokboken. Tycker att det var konstigt att man skulle lägga hela kålblad överst, ser det inte lite tramsigt ut? Hur som helst; gott var det men mammas och min pudding är minst lika god faktiskt.

Gjorde efterrätt också!

En klassiker i Knutt-hemmet eftersom jag är allergisk mot både gluten och majsmjöl. Drömtårta! Chokladrulltårta med smörkräm. Jag gjorde en i måndags och den är redan slut! Så det fick bli en till. Efter allt jobb, kålpudding med gräddsås och slutligen kakan så var A dödstrött. Jag spelade fiol en stund och jag börjar äntligen tycka att fiolen verkligen låter bättre med de nya strängarna.

4 kommentarer:

  1. Allt som är ätbart på bilderna var kanongott!

    Bök

    SvaraRadera
  2. EllaPellaKnäckehäxa25 april 2010 kl. 19:49

    reducering av komposthög, inte en dag för tidigt. bra jobbat!
    jag vill också ha kålpudding, kanske man kan byta en matlåda mot en med sådan?

    SvaraRadera
  3. Flitiga som myror är ni båda två! Ni måste fått färg på näsan nu efter dessa 2 utedagar!
    Ja vad konstigt att lägga hela blad överst. Ser nästan oaptitligt ut. :P Fast jag är säker på att det smakade gott.

    Nu ska jag ta söndagkväll!

    /Sis!

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat bägge två.
    mM

    SvaraRadera