tisdag 27 april 2010

Lovande boknyhet!

Kulturdelen är vanligtvis den del av Sydsvenskan som jag läser översiktligast. Ofta är den, i min mening, kvasi och pretentiös. I helgen stod där dock något intressant som fick mig att sätta marmeladen i fel strupe.

En av mina favoritförfattare Sarah Waters har kommit ut med en ny bok! Waters är inte jättekänd i Sverige även om flera av hennes böcker finns i pocket. 

Hon skriver historiska romaner som utspelar sig i England och innehåller fantastiska porträtt av människor. Ett par av böckerna har gått i spök/thriller-tema och de har varit bäst hittills. Vi snackar seriös sträckläsning och total fixering vid de lilla värld hon skapar och sluter in en i med sina ord.

Något annat som utmärker Waters är att hennes huvudpersoner alltid är homosexuella kvinnor. Deras sexualitet är inte på något sätt tema eller ens en bihandling i böckerna, det bara råkade vara så i förbifarten. Det tycker jag är en bra inställning, att inte hypa upp det som avviker det minsta från mallen. 

Denna gång skriver Waters dock om en heterosexuell man men handlingen är fortfarande placerad i England i historisk miljö (Må så vara att det är 40-tal!). Efter att ha läst Sydsvenskans recensents inledande ord blev jag mer än sugen på att beställa hem den bums:

Vad är det som hemsöker Hundreds Hall? En död dotter, eller det döende klass-samhället? Waters senaste roman, placerad på ett förfallet gods i efterkrigstidens England, är en gotisk spökhistoria som också rymmer en social dimension.

Låter verkligen som något för mig! Främlingen i huset heter den och kommer troligtvis snart att landa i Knuttens brevlåda.

I dag sa min chef åt mig att gå hem när klockan var 15. Hon tyckte att jag gjort nog för dagen. Det tackar vi för! Åkte hem och bakade en limpa och strök en hög med tvätt. Sen vattnade jag trädgården och naturligtvis började det regna då! Sen hörde systern D av sig med goda nyheter som jag teleporterar en massa pussar för :) Nu väntar jag på att A ska komma hem så att brödet kan provsmakas och dagen avhandlas.

2 kommentarer:

  1. Ja den verkar VERKLIGEN bra! Vad heter hennes andra böcker? Det kan vara så att jag måste långa hem dem i helgen. Jag läser Nora Roberts "Nyckeln till sanningen" nu, men jag fastar inte alls i den så som jag gjorde med Blå dahlia. Det kanske kommer....

    Vad skönt att få sluta tidigt. Kvällen blir ju så mycket längre om den bara fylls med nån extra timme. Hoppas limpan smakade!!

    /Sis!

    SvaraRadera
  2. Trevlig valborg vännen min! Sköt om dig och hoppas du och mannen får en bra helg! kram

    SvaraRadera