onsdag 7 april 2010

Tapas-buffé.

I söndags hade vi familj och släkt här eftersom A fyllt 30 år. Inspirerade av vår resa gjorde vi en tapas-buffé! Gästerna lät sig väl smaka och var inte rädda för att prova nya kombinationer av smaker. Kul!

Detta serverade vi bland annat:
Lufttorkad skinka med ost och aprikoser.

Salta potatisar och hemgjorda mojosåser.


Citronstekt sparris.
Rökt fisk...


... och rökt kött; lufttorkad skinka och salamikorvar.
Champinjoner marinerade vitlök och soltorkade tomater.
Vi gjorde även en grönskasgratäng med mycket stark ost, små frittator med feta och potatis (såg ut som små omelett-muffins, söta!) och gazpacho. Det mesta smakade bra men nu är jag ganska trött på det eftersom jag ätit rester i flera dagar.

Igår och idag har vi haft nåt fel på systemet på jobbet så det har knappt funnits något att göra. Därför blev dagarna ganska korta men det får vi antagligen igen resten av veckan när allt funkar igen, har jag en känsla av...

I dag fick A en del av sin 30-årspresent av D. Det har flyttat in två nya gulliga gäster i slottet: en krabba med röda klor och en sugfisk som äter alger. De är så söta! När fisken sitter på glaset och äter så ser man hur det lilla hjärtat pickar genom bröstkorgen. Och krabban har flyttat in i vraket som står på botten, han springer ut och in och kollar läget. Supersöta! A sitter och inspekterar dem och rapporterar om dem.

Jag har fortfarande inte accepterat sommartiden. Jag vaknar trött som ett as varje morgon och vill bara somna om. Undrar hur lång tid det tar att vänja sig...

6 kommentarer:

  1. Allt var väldigt gott. Särskilt skinkan med ost o aprikos samt champinjonröran blev favoriter. Men egentligen är det omöjligt att säga att nån var godare än nåt annat.
    Crabbe & Goyle är utmärkta namn på de där 2 gynnarna. Fattas bara en vit illmarig lite jäkel så är tre-enigheten komplett!

    /Sis!

    SvaraRadera
  2. EllaPellaPlingPlong7 april 2010 kl. 21:29

    frithz är den vita illmaran ju!! =D

    jag gillade äggen bäst, huevos diabolos! såna ska jag göra själv någon gång.

    SvaraRadera
  3. Vilken fin tapasbuffé ni ordnande, det lät riktigt gott! Jag hade också ett gäng krabbor när jag pysslade med akvarium på högstadiet. Se till att han inte kan klättra ut och rymma bara för de duktiga smitare.

    SvaraRadera
  4. ser mycket gott ut! Du är så duktig, jag säger ofta det till johanna, man blir lite avis på dig/er som kan så mycket gott. har jag lagat eller stått för myclet i mat så blir jag mätt på bara ångerna. :)

    Trevligt med nya gäster hoppas ni kommer att trivas allihop tillsammans

    SvaraRadera
  5. Vill se bilder på nykomlingarna!! Här i familjen har vi sex stycken amanoräkor som knatar runt i akvariet och ser luriga ut. Var det Frithz som avsågs med "vit illmarig liten jäkel"?! :s

    SvaraRadera
  6. Kan man hyra er?
    Jag har en konfirmation på G...
    Nåväl - ser jättefint ut. För att inte tala om alla bilder från er resa. Jättefint!
    Kram

    SvaraRadera