söndag 18 april 2010

Knutten och Hilma får en överraskning.

I dag ska ni tro att det blir bildkavalkad här hos Knuttens! Paddeborgs slottsträdgård har blivit grävd, räfsad, klippt och planterad i. Redan innan tio var jag redo att kasta mig ut i trädgården. Givetvis gick solen i moln ganska exakt 5 minuter innan jag gick ut så fodrade vantar åkte på.


Jag har rensat u vår lilla "ö" på framsidan. Där var mycket från förra året att klippa bort. Gödslade runt blommorna och ansade lavendel och salvia. Skurade även fågelbadet så nu är det fritt fram för de första modiga premiärdopparna!

När A grävde såg jag plötsligt att några bin kravlade upp ur jorden. De såg tilltufsade och omtöcknade ut. Tydligen, berättade far, är det en bi-sort som lever i jorden och samlar pollen-käk där i. Vi kände och hemska som hade förstört deras hem och skafferi :( Hoppas de snart finner sig till rätta igen. De var små och söta!

Lite blommor har kommit upp i trädgården! Detta är någon slags marktäckande växt som kommer från Kaukasus. Jag har glömt vad den heter men den lyser fint i vår annars grön-bruna trädgård.

Kaprifolen blåste ner i somras och sedan dess har vi bara satt upp den provisoriskt. A skruvade dit en ny och nu kan den växa vilt hela sommaren. Härligt! Kaprifol är min älsklingsdoft på blommor och jag var rädd att vi skulle behöva slänga den i komposten.

Alla rosor från framsidan (där det nu ligger sten) är inflyttade i padd-hagarna. Jag klippte dem i dag. Tanken är att där ska bli som en lite doftträdgård med rosor och några örter. Det är en lummig hörna med kvällssol så jag tror att läget passar bra!

Till vänster om trädgårdsporten har vi satt 10 lavendelplantor. Inte direkt så att man ramlar baklänges på grund av den slående skönheten än... men lavendel växer snabbt så till försommaren är där nog små buskar. Vid spaljén ska vi sätta klätterkrasse.

Sen blev Hilma och jag utledda av A för en överraskning. Hilma frös om fötterna så hon fick "åka kofta". Båda två tyckte vi att det var spännande...

Hurra! Han har städat hela trädgådsskjulet! Skruvat upp krokar till samtliga redskap och ståltråd i alla redskap så att de kan hänga.

Allt var snyggt sorterat och prydligt på en hylla som han hade lagat. Vad glad jag blev! Det har varit kaos där inne och så svårt att hitta det man behöver. Jag ska verkligen försöka hålla det så här fint nu. Hilma var också väldigt imponerad och föreslog att Helmer kunde bo där inne. Listigt...

Pyjamasen är på och nu ska jag plåga A med lite fiolträning. Jag är trött i kroppen men vill ha lite förströelse innan jag går och lägger mig.

Ps: Jag har fortfarande inte vant mig vid sommartiden, det är hemskt varje morgon. Det känns som om jag ska ramla ihop i en pöl direkt. Kunde lika gärna stiga upp halv fyra som kvart i sju, känns det som. Blä.

7 kommentarer:

  1. Vad avundsjuk jag blir på er som har en trädgård att joxa i. Min balkong är ju ente möe å fixa med liksom... Tänk vad gott det kommer dofta i er trädgård sen; rosor, lavendel, kaprifol och ginst. Himmelriket för Bökis kameralinser!
    Vad stort trädgårdsförrådet såg ut nu när det var städat! Håller med Hilma - Helmer kan gott campera där inne.


    SIS!

    SvaraRadera
  2. EllaPellaKnäckehäxa18 april 2010 kl. 21:27

    oh vad bra att han städat förrådet!! det såg för hemskt ut innan.
    var det inte väldigt stora bin... ?

    SvaraRadera
  3. Jag fick använda både verktygsbältet och skruvdragaren. Love it!

    Bök

    SvaraRadera
  4. Vad duktiga ni har varit bägge två. (Och vilket bra drag av alla att ge Bökis just de födelsedagspresenterna han fick, nu kommer det att bli en hilma massa gjort)
    mM

    SvaraRadera
  5. Åhh va fint ni gör det, jag blir lite inspirerad av ert arbete med trädgården, kan jag behöva till sommaren! Va söt Hilma var när hon åkte kofta.

    SvaraRadera
  6. Vad fint det ser ut och så härligt att ha en man som överraskar, det är guld värt!

    Jag är också supertrött, när ska man vänja sig?

    SvaraRadera
  7. Det är väl inte jordgetingar (eller vad nu arten heter)? De är ju jättefarliga, har jag fått höra. Sanningshalten? Ja, det låter jag vara osagt.

    SvaraRadera