lördag 17 april 2010

Husmanskost del 4 och pelargon-intervention.


Som ni kanske minns har jag ett husmanskost-uppdrag som påbörjades efter februari. I dag kom del 4 (?) i denna serie. Jag gjorde en rätt vi äter då och då, ugnsbakad falukorv. För att pröva lite nya smaker med den hederliga falukorven så späckade jag den inte bara med lök och äpple utan även med saltgurka och tabascodroppar. Över allt hällde jag sedan grädde och ost. Riktigt mumsigt blev det, men det krävs nästan en utedag bakom sig för att det inte ska bli för mäktigt...




Sedan skulle jag pröva ett nytt recept på småkakor. Det var mest mandel och bittermandel och ägg i. De skulle vara inne i ugnen i 15 min. Efter 9 minuter kollade jag läget i ugnen och då var de i princip brända :(
Det är undersidan som är svart så det syns inte på bilden direkt mer än på sidorna. Synd, för de obrända delarna var sega och goda! Undra om jag har en väldigt effektiv ugn eller vad som är problemet...? Jag gjorde 40 stycken av smeten precis som det stod i receptet så de kan inte ha varit för små. Vilket antiklimax...

Lite plantering har också hunnits med. Förra helgen köpte vi pelargon-jord. I dag släpade jag ner alla mina övervintrade pelargoner från vinden och så fick de ny jord och lite näring om fötterna. Större krukor fick de också. Flera såg riktigt risiga ut men jag tror allt att de kommer ta sig snart. Jag ansade dem rätt hårt för att de ska bli lite uppstammade, hoppas att det lyckas.

Sen gick jag in och spelade fiol. Efter 30 min övning får jag altid seriöst ont på en punkt under ena skulderbladet. Jag har fått det sedan jag bytte axelstöd efter den långa intensiv-vården och rehabiliteringen av fiolen. Får nog skruva en del på det där, jag kan ju inte bli slut i ryggen direkt. I alla fall så ska jag nu börja repetera Bach:s duett för stråkar. Jag önskar verkligen att jag hade någon att spela den med! Den är tekniskt sett väldigt skojig!

Nu ska jag hoppa in i duschen och sedan ta lördagkväll.

4 kommentarer:

  1. Husmanskost är inte att förakta. En bit korv kan bli en festmåltid om man behandlar den med kärlek - och tabasco...
    Tack för dina ord! Jag blir varm i hjärtat när jag tänker på vad det innebär att vara med i någons aftonbön. Det är en gåva jag ska vårda.
    Kram - och du - mycket vackra pelargoner...

    SvaraRadera
  2. Du ska få lite massage nu så att ryggen känns bättre!

    Bök

    SvaraRadera
  3. Jädra ugna-jäkel. Kanske lägre gradantal nästa gång eller nåt?
    Vad gröna och prunkande pelargonierna ser ut. De trivs nog där uppe verkar det som. Hoppas det kommer blommor snart också!
    Ikväll måste det komma bilder på lavendelplanteringen. Lavendel är SÅ fint coh SÅ Skåne!

    /Sis!

    SvaraRadera
  4. Tänk vad man kan göra med gammal hederlig husmanskost. Det kan bli en riktig festmåltid. Själv festade jag loss på ungsbakade rotfrukter igår, de är underskattade. Liksom falukorv ;) Har ni kommit igång ordentligt med trädgården nu? Det har ju varit helt underbart väder så kan tänka mig att det kliar i fingrarna..
    Tack snälla du för dina kommentarer, de värmer! Människor är rädda för att hamna i jobbiga situationer. men som du skriver, hur skulle de själva vilja bli behandlade i svåra situationer? Så långt har de säkerligen inte tänkt. Människor är egoister, så är det..
    Hade dock E här igår och det kändes som en bra dag trots allt. Vi får väl se hur länge vi orkar kämpa på båda två..
    Jag hoppas verkligen vi har möjlighet att ses snart.
    Sköt om dig vännen och ha en skön start på veckan! Många kramar Elsa

    SvaraRadera