tisdag 6 april 2010

Påskafton 2010.

Nu har det varit påsk igen! Var det inte påsk nyss? Detta betyder att jag har haft min blogg i ett år.

Min familj kom ner till Malmö på påskfirande. Vi åt påskbord på påskafton, såklart.

Godast av allt var mammas parad-rätt -i år igen! Och precis som på midsommarafton! Matjesill med örter, mums!

Här har jag dukat upp påskbord till mina nära och kära. I år gjordes ingen vanlig Jansson utan en Jansson med lammfärs och timjan i. Jättegott! Kolla in min fantastiska hiphop-pose förresten. Men varför ser jag alltid ut som ett barn?!

En annan av mammas paradnummer; omelett-rulltårta med stenbitsrom i. Gick åt som smör.

Jag provade nåt som jag aldrig gjort förr, nämligen att lägga in lax. Det var jättegott! Jag la in laxen i en vanlig sill-lag och smaksatte med lingon och purjo. Användbart knep.


Jag stekte upp lite kryddiga korvar och serverade dessa med en äpple- och chilisalsa. Fräscht och gott. Lägg märke till den fina skålen, en bröllopspresent!


Detta ser ju himla trist ut men det var det faktiskt inte. Det är matjesill med gremolata över sig. Gremolata är riven citron, vitlök, riven parmesan och basilika. Detta smakar friskt och lite kryddigt. Till sevreringen hällde vi en klick gräddfil bredvid och voila! en italiensk matjesill!  

Syster J bidrog också med en underbart härlig sallad med parmesan och avokado i.

Jag fick jättefina påskäggs-presenter som jag ska visa här någon annan dag när jag har fotat dem. J hade även ordnat en tipsrunda som syster D vann. Grattis!! Vi gick ut en promenad men det blev kort, inget vårväder precis... och mamsen var skruttig efter 10 dagars influensa och kunde knappt andas.

Nu ska jag gå ner och kolla om min limpa blev bra, började baka direkt efter jobbet nämligen.

4 kommentarer:

  1. Ja är det inte helt otroligt så säg. Men om jag ska vara helt ärlig så börjar jag tro att dte faktiskt inte är nån kräksjuka utan att dte är min jävla mage i sig. Ska ringa medicin i morgon och be om ett besök eller åtmindstone en telefontid. Mamma ryckte ut med kokt medwurst, smörgåsrån, blåbärssoppa och cola. Så nu klarar jag förhoppningsvis natten!

    Jag är superimponerad av din kreativitet i köket. Låter som underbart god påskmat. Och utomordentligt trevligt sällskap såklart!
    Så maken körde vilse i min lilla pluttstad, bra jobbat! ;)
    Hur gick besöket förra veckan? Något nytt på gång?
    Sköt om dig! Kramar Elsa

    SvaraRadera
  2. Åååå,vad jag blir hungrig, allt var verkligen jättegott, bäst var lamfärs-jansonen med parmesansallad till.
    anonyma mamma

    SvaraRadera
  3. Wow!! Har du haft bloggen i ett år redan? Gud vad snabbt tiden går, tycker du skaffade den förra veckan eller så.
    Maten var inte bara god, den är ju snygg också! Och man äter en massa med ögonen också. Inte undra på att det smakade så bra när både smaklökarna och ögonen fick sig en fröjd!

    /SiS!

    SvaraRadera
  4. Oj vilken bild på dig! Urhäftig! Fast du ser väääldigt smal ut, åt du inget godis i påsk ;)

    Grattis till ettårsbloggen!

    SvaraRadera