lördag 24 april 2010

Solsidan flyttar in (ut).


Årets vackraste dag hittills! Solen sken och talgoxarna sjöng. Jag hann knappt få i mig morgonteet förrän jag var på väg ut!

Äntligen var det inte längre snålblåst och småhutter. Vissa intog semesterposition direkt, och kvarblev i samma pose större delen av dagen.

Men så här kan vi ju inte ha det!


Tur att vissa andra Paddeborgare drar sitt strå till stacken. Jag var så motiverad och sugen på att få igång alla projekt som uppehållit sig i mina tankar.

Först klippte jag en herrans massa saker. Rosenhäcken var först ut. Mina händer ser förskräckliga ut nu, små sår och ärr och rivsår precis överallt. Vissa av spetorna har jag inte fått ut. Sen klippte jag vidare genom vinbärsbuskar, forsythia och björnbär. (Inte vet jag om jag gjorde rätt... det märker vi.)

Sen var det -dags.


(Saltisarna har absolut inger med sådden att göra vill jag poängtera. Men visst vore det praktiskt att kunna så såna?!) Jag började med att så i vårt miniväxthus eftersom en del av grödorna till landet och rabatterna ska förkultiveras. Sådde bland annat fänkål, aubergine, paprika och lejongap.

Sedan tog jag mig an krukorna. Sådde dill, lin, slingerkrasse, blåklint, aster och ringblommor. Bäst av allt gillar jag gammeldagsa sorter på blommor som ni märker. Efter det planetrade jag ut sticklingar, planterade om perenner och gödde övervintrade uteväxter.

Får jag presenterna Solsidan! De ser ut att ha det gött här; sol och lä och en massa polare runt omkring sig. 

En detalj bara; vårt gräs har fortfarande inte börjat gro! Det har gått två veckor nu. A toppdressade det lite till idag, hoppas det gör susen.

Ja, det finns väl bara ett sätt att avsluta en så'n här dag, va?


Just det! Igår övertaladejag A att vi skulle grilla revben och han blev positivt överraskad och åt fler än jag. Gjorde potatissallad till köttet. Vi använde små delikatesspotatisar som vi ljumma blandade med rädisor, sallad och getost. Överst ringlade jag en dressing som min familj haft på salladen så länge jag minns, med smak av senap och oregano. Måltiden intogs dock inomhus      -var sak har sin tid!

I kväll har vi tittat på ett avsnitt Poirot. Oerhört listig historia.

Sov gott önskar Knutten.

3 kommentarer:

  1. Det finns en himla fiffig sak man kan använda: trädgårdshandskar!! Då slipper man sticka sig och sånt som man kan göra om man klipper bl.a. rosor o dyl. ;)
    Här har blåst kalla vindar idag, jag frös när jag städade på balkongen. Våren har kommit längre i Määälmö. Blir intressant att se var det blir av allt ni pysslat med idag. Hoppas gräset sätter fart snart också. Förr eller senare kommer det!

    GUD vad gott med grillade revben. Blev jättesugen!! *slurp*

    Sov gott!!

    /Sis!

    SvaraRadera
  2. Det var en underbar dag. Jag älskar den dagen.

    Bök

    SvaraRadera
  3. EllaPellaPlingPlong25 april 2010 kl. 19:53

    vilken liten livsnjutare på första bilden! =)

    SvaraRadera