lördag 12 juni 2010

2 experiment i köket.

I går när jag hade tråkigt gick jag runt och tog kort på några av mina favoritsaker. Som till exempel...

Halsband! Min syster D är fantastiskt duktig på att skapa smycken, hon är väldigt kreativ och pysslig. Dessa fyra halsband använder jag minst en gång i veckan var, de passar till det mesta!

Och jag älskar att sitta och plocka med dem och se skiftningar i stenar och färger.

En annan sak, som jag fick förra veckan av A är denna fruktskål.

Vi har koppar i samma serie. Jag får en sååå skön känsla av djuren och bilderna i serien. Det är liksom lite "vuxen-saga" över det hela. Fantasifull och lite bisarrt. Jag har alltid gillat den typen av konst, ända sedan jag var liten. Är inte det konstigt? Lite vackert men vridet...

En annan ganska ny kompanjon här i slottet är kaninen Lissie. Hon är så mjuk!! Och snäll, kan snacka med en hela nätterna om man har lust. Fast mycket mycket tyst, förstås.

Ni skulle känna på hennes öron, världens lenaste!

Och så, en favorit för årstiden, lupinen!
Dock är fotot taget på en av grannarnas tomt, jag vill inte ha in dem i trädgården för de sprider sig som ogräs och växer till en djungel på 10 (!!) minuter.

Idag var det dags för experiment i köket. Vi skulle försöka göra vårrullar. Jag har aldrig smakat det! Det kan bero på att det är gluten i alla. Vi hade dock hittat Vietnamesiska risplattor som man skulle använda till ändamålet.
Vi la en röra på köttfärs, vitlök, kål, morötter, fisksås och ingefära på rispappret.

Och så rullade jag lite så som man kan tänka sig att de bör rullas.
Ett finmotoriskt mästerverk, bien sûr!

Rullarnas lades på en tallrik, redo för stekpannan.

Väl i stekpannan urartade det hela dock något, de var svåra att steka. Vi slängde in dem i ugnen i stället. Smaken var helt okej men de borde blivit frasigare, tycker jag. Och sen osade det i hela huset, olja och kryddor. Jag hatar, och jag menar det verkligen, matos. Hemskt!

Sen gjorde jag ett annat experiment, hemmarostad müsli! (Min müsli heter dock musli.)

Den blev inte alls så pjåkig. Jag rörde (till den ljuva musiken av makens snarkningar!!) ihop boveteflingor, kokos, linfrön, solrosfrön, mandel och russin tillsammans med kanel och kardemumma. Sen hällde jag i lite honung och någon matsked olja och vatten. Allt rördes till en smet som jag bredde ut på en plåt och rostade i 200 grader i ca 30 min.

GOTT!! Särskilt tillsammans med Skånesmejeriets Hjordnära fil eller yoghurt. Åt två portioner till kvällsmat. Utmärkt supé!

Usch, jag blir alldeles för pigg för mitt eget bästa av min medicin. Jag måste försöka varva ner och inte springa runt som en skållad leguan.
Godnatt!

4 kommentarer:

  1. Vårrullarna kräver träning men kommer att bli frasigare nästa gång. Smaken var dock utmärkt.

    Bök

    SvaraRadera
  2. Ja jag gillar ocå den serien som ni har koppar, och nu även fruktskål, i. Färgerna harmonierar med varandra och det är mysiga motiv.
    Ni påstår att JAG ser ut som Leila, men bilden där du står med blommigt förkläde skulle kunna vara hämtad från nån av hennes kokböcker!=) Kanske en kokbok vore nåt för frun att skapa? Jag vet åtminstone EN som hade följt recepten!

    När jag ser halsbanden kom jag på att jag nog ska ta och beställa lite nya av Ella. Lite sommarfräscha sådär.

    Godnatt!! /Sis

    SvaraRadera
  3. Kreativiteten och energin flödar, man kan ju alltid går runt och fotografera saker om man har lite överskott...
    Hm, kaninen Lissie, när flyttade hon in och varför har hon förärats med det namnet kan man undra...!

    SvaraRadera
  4. Jag vet inte hur jag halkade in här, men tack för titten och en mycket fint blogg. Blev alldeles hungrig av all god mat :)

    SvaraRadera