onsdag 2 juni 2010

Rundtur.

Nu ska ni få följa med Knutten på rundvandring i slottsträdgården!

Äntligen blommar denna nejlikerot (?)! Jag köpte den vår första vår och 2 år har gått utan att den har blommat. I år blommar den dock rikligt!

Många skarpt färgade blommor har kommit på plantan. Och jag som tänkte dra upp den i våras!

Underbart fantastiskt vackert sommartecken...
Får mig att tänka på skolavslutning! Vi har flera syréner. Tyvärr blåste ju den vackraste av de alla ner men den lilla plantan som stod bredvid (se bilden ovan!) har verkligen tagit sig i år, den intar väl sin nya plats nu.

Och här är blomman jag fick av min svåger med flickvän.
Dahlior är alltid dekorativa! Jag satte dahliaknölar i våras men inget har hänt med dem :(

Sådde detta för cirka 2 månader sedan och det verkar bli en första skörd lagom till midsommar.


Just det, dill! Smakstark, späd och krispig dill.

Och påtal om skolavslutning...
Liljekonvaljer har vi just nu i sköldpaddshagarna! Jag trodde att de var giftiga men tydligen inte, för Hilma äter av dem så fort hon är ute. Och hon lever ju än. De doftar av sommar och minnen och är världens sötaste.

Denna lilla krabat flyttade in i vår trädgård i samband med min födelsedag. Med lite hjälp av mamma och pappa, misstänker jag.

Precis som Hilma älskar den smultron, så den fick bo i smultronlandet.

Ginsten A fick av J blommar för fullt, och physallisen min har vuxit trots det dåliga vädret.

Tomaterna är dock ganska sömniga... kanske de tar sig nu när vi har några varma dagar att se fram emot.

Premiär för en annan födelsedagspresent! Min nya trädgårdsängel flyttade ut.

Hon bor bredvid det fikonträdet som är planterat (alltså inte det i kruka), tyckte att det kändes lite exklusivt och nog passade henne.

Kvällens sista bild på en romantisk blomma, akleja.

Föredrar nog den ljusrosa sorten men alla är fina och ståtliga.

Första sommardagen idag! Innan jag tog itu med städning inomhus var jag ute och njöt av vädret. Paddorna var med mig ute. Jag hängde tvätt (härligt!), möblerade om krukor, vattnade och rensade ogräs. Men USCH vad mycket ogräs det är i trägården nu! Det växer så det knakar, plötsligt. Måste ta ett ryck med det i helgen.

Min mage och jag är inte helt överens och jag börjar fundera på att sända iväg den på något slags bootcamp, så den kommer hem mer lätthanterlig. Tröttsamt att alltid vara trött, sammanfattningsvis. Och här är det jag som bestämmer, så det så!!!

Nu ska jag stänga av Brahms och lägga mig, för A blir alldeles galen av Brahms! Han sa att han blir tokig av hans violinsonater, det lät allvarligt.

4 kommentarer:

  1. Jag är galen.

    Bök

    SvaraRadera
  2. Ujujuj, vad det växer! Hur går det med gräset på framsidan, har det också satt fart?
    Ginsten ser lite spretig ut. Synd att den inte luktar, det var ju lite det som var tanken att det SKULLE göra... Hade liksom för mig att ginskt luktade ljuvligt. Well, fin färg om inte annat! :)
    Paddisen och ängeln är fina, mysigt att hitta sånt lite varstans när man går runt i en trädgård.

    /SiS!

    SvaraRadera
  3. Ni har så mycket vackra växter! Favoriten är dock syrén, precis som du var inne på så ger den så mycket minnen från barnsben :)

    SvaraRadera
  4. Oj vad det har vuxit sen vi inspekterade för 10 dagar sen. Fint!!!
    mM

    SvaraRadera