måndag 7 juni 2010

Igelkotten flyttar in.

Nu ska jag berätta något konstigt! I förrgår kväll innan jag somnade sa jag till A att jag önskade att det flyttade in en igelkott hos oss i trädgården. Morgonen därpå tog jag itu med projektet "rensa i trädgårdslandet". Jag hade inte suttit där länge när en prasslande blev mer och mer intensivt. Mycket riktigt, vår inneboende hade redan flyttat in!

Den kom alldeles nära mig på andra sidan hönsnätet som omgärdar landet, bara 25 cm från mig. Oj vad den kliade sig hela tiden, till och med i sömnen! Den var nog full med lus!

Jag gjorde sedan ett nytt försöka med att baka på nyponmjöl. Denna gång tog jag bara en dl av det och fyllde sedan på med rismjöl och bovetemjöl. Det blev jättebra!

Och visst är det fin färg?! Det smakar faktiskt av nypon, lite syrligt.

Jag har glömt att visa vad jag och pappa köpte på plantskolan på min födelsedag...

En liten söt krusbärsbuske. Gula bär ska det bli -hoppas jag!

Gårdagen innebar lika fint väder som lördagen. Vi har varit ute konstant vilket retade gallfeber på skitgubben bredvid. Han har stått i sitt öppna fönster som vetter mot oss och glott KONSTANT! Han är inte bara otrevlig utan antagligen lite rubbad också. I går när vi stod inne i köket såg vi plötsligt hur han hade klängt upp på vår mur och hängde med överkroppen in på vår uteplats. Muren är två meter hög! Medge att det är nåt som fattas!? När vi inte kommit ut på någon minut krånglade han sig ner och återtog sin plats i fönstret på övervåningen. När vi skulle äta satte vi parasollet för så att han inte såg oss, då försvann han. Jag är rätt säker på att han gör så här för att psyka oss, liksom för att provocera fram en reaktion så att han kan kontra med att vi minsann sitter och tittar in till honom. Just därför låtsas vi som om vi inte ser honom alls, vi grillar och pratar som vanligt, han får göra sig själv till åtlöje så tröttnar han kanske.

Nu blommar det för fullt hos oss!

Såna här hänger ner på sidorna vid garagenedfarten.

Och såna här allium har vi en hel liten dunge av.
Kloten är säkert en dm i diameter, de är jättehäftiga!

Hela dagen igår rensade vi! Rabatter, ogräs, trottoar... Jag är så nöjd över att det äntligen är klart, det har sett skräpigt och slarvigt ut. Men det växer dåligt i landet, märks att det varit kallt.

I dag har jag mått dåligt och jag har legat i soffan sen jag kom från jobbet vid halvsex-tiden. A har passat upp på mig med kvällsmat och vetekudde. Så nu lockar sängen!!

6 kommentarer:

  1. Igelkotten ser stor ut, charmigt med en stickig lite sak i trädgården, hoppas inte Helmer blir avis.
    Gubben är ju totalt rubbad, men han mår säkerligen smänst själv, han tröttnar nog snart.
    Tycker allium´en är fina!

    /Sis!

    SvaraRadera
  2. Knyttelkotten är välkommen till vår slottsträdgård.

    G´natt.

    Bök

    SvaraRadera
  3. Oj, vad många skrivfel det blev...
    Ska skärpa mig till nästa gång. /Sis

    SvaraRadera
  4. Åhh, igelkottar är så söta ju. Nu behöver ni inte vara rädda för ormar heller, de käkar igelkotten upp. Eller misstar jag mig nu? Hm?

    Trist att höra att du har en dålig dag, hoppas kortisonet hjälper. Själv har jag nästan avslutat min kur nu, dragit ner till en tablett från fyra. Som ett brev på posten har jag fått en ny prickattack, dock bara en liten attack i jämförelse mot innan så jag hoppas det går över.

    Vi är inte riktigt som vi ska du och jag ;) Krya på dig! Kram!

    SvaraRadera
  5. Hej Teservisen!

    Hoppas att du mår bättre snart, jobbet är inte detsamma utan dig.
    Er granne är inte klok, man klänger bara inte upp på murar och hänger in över andras uteplatser...
    Önska gärna att en räv flyttar in i trädgården också, det tror jag skulle vara trevligt.

    /Caroline

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Va tråkigt att du mår dåligt. Inte alls kuligt, tur att du har en förstående och snäll make!

    Igelkotten var söt den, de gillar pannkakor har jag för mig.

    Åh gubben då, vilken tok, ni får sätta taggtråd på muren ;) näe, men ni gör nog precis rätt. Han vill bara ha en reaktion!

    SvaraRadera