måndag 21 juni 2010

Rasoir.

Kära vänner! Helgen har varit fullspäckad!

I lördags gick vi ut och åt släktmiddag här i Malmö (vi var alltså tvungna att ställa in vår visit på ett visst bröllop uppe i Stockholm, man måste ju prioritera). Medan vi tittade på vigsel och annat gjorde vi oss anständiga. En väldigt typisk bild följer här.

Ni anar inte, man känner sig som en kändis när man är gifta med A, kameror överallt!

Klockan sju tog vi en taxi till Café Rasoir på Savoy. Där intogs franska läckerheter nästan till midnatt.

Jag beställde helbakad havsaborre. Herrejösses vad gott det var! Jag åt långt efter det var omöjligt, bara för att det var så gott! Som den Familjen Mat vi är så skickade vi tallrikar och gafflar till höger och vänster för att smaka varandras rätter. Vet inte vad som var godast allt men ryktet säger att D:s skaldjursgryta var gudomlig(ast).
Suck, jag måste nog gå dit igen snart för att återuppleva denna fisk. (Notera smöret, love it!)
Sen åt jag Creme Brulé. A åt Tarte Tartin och inspekterade den enligt alla konstens regler. Riktig god mat på Rasoir, sammantaget!

Ute i lobbyn blev det fotografering av de långa stora systrarna.
Men varför får jag aldrig vara med?!
En lillasyster gör så gott hon kan, även om det innebär att jag får hoppa 40 cm i klackskor för att få vara med.

Dagen efter var det vår tur att bjuda. Medan några åkte över Öresunds-bron och kollade utsikten så lagade jag och mamma fisksoppa.

Farmor lät sig väl smaka efter utflykten, vilket var kul eftersom det är en ganska smakstark soppa med för henne lite ovanliga ingredienser; sambal olek, honung och mängder av vitlök. En klassiker sen förra sommaren här hemma.

Fika intogs utomhus då en i gänget fyllde år.
Jo, det var ju Fritte som fyllde 7 år!! Han får inte vara inomhus men ute i trädgården.

På kvällen var det dags för pappa att flyga luftballong, något han fick i present för ett par år sedan. Spännande! När vi kom dit så var det en karl som ringt återbud. A tog hans plats för en smärre (!) summa och sen bar det iväg för dem.
Detta är alltså taget från ballongen. 7 ballonger startade allt som allt och det var en mycket mäktig syn. Det pirrade i min mage fast jag stod på marken!
Ballongerna steg en efter en ljudlöst och hastigt, upp mot en fantastiskt fin sommarhimmel. Såg overkligt ut!

Malmö lite så där från ovan... :)
Efter en timme då solen just höll på att gå ner landade de på ett fält utanför Oxie. Där dracks de champagne och hjälptes åt att packa ihop farkosten. Vad glad jag är att de fick vara med om det!

Helgen var över på ett kick :( Halva dagen tillbringade jag på sjukhuset och sedan jobbade jag. Oerhört tröttsamt att hänga på MAS, hela Knutt-kroppen är som en trasa, så nu ska jag lägga mig och hoppas att morgondagen blir bättre. Sov gott!

3 kommentarer:

  1. Det ser nästan lite sagolikt ut med ballongerna som bara hänger där mitt i luften. Vackra bilder!
    Det var sannerligen en annorlunda men rolig helg. Minnesvärd på många sätt, både kulinariskt, sällskapligt, upplevelsemässigt m.m.

    Undrar vad vi ska göra med Skrutt-magen..? Lämna in den på invändig re-conditionering av nåt slag, så får vi tillbaka den tipp-topp sen... Finns det ett sånt ställe?

    /SiS

    SvaraRadera
  2. Vad fin du är :)

    SvaraRadera
  3. Hoppas knutt-kroppen skärper till sig så du kan få fira en ordentlig midsommar!! Stor kram från J!!

    SvaraRadera